Kaupunkiuutiset

Räätälöity palvelu on vahva kilpailuetu

– Erikoisimpia matkavaihtoehtoja on kokonaisen keskiaikaisen kylän vuokraaminen Ranskasta omaan käyttöön. Pakettiin kuuluu oma kokki. Vastaavaa matkailutuotetta ei ole tullut muualla vastaan, vaikka vaihtoehtoja räätälöidyille matkoille on tänä päivänä lähes rajattomasti.

Häme-Matkojen yrittäjä Arjaliisa Arra ottaa tällaisen esimerkin siitä, mitä matkailubusines voi nykyisin asiakkailleen tarjota. Hämeenlinnalaisyrittäjä on tutustunut näihin vaihtoehtoihin tarkkaan, sillä hän pyörittää tänä päivänä jo harvinaiseksi muodostunutta ”kivijalkakaupan” matkatoimistoa. Asiakaspalvelustaan ja aktiivisesta yrittäjyydestään kiitosta saanut Arra palkittiin Hämeenlinnan seudun vuoden yrittäjänaisena.

Matkatoimistoalalla hän on työskennellyt vuodesta 1999, yksityisyrittäjänä viimeiset kymmenen vuotta.

– Yrittäjyys tuli tutuksi jo lapsuudenkodissa. Kun tarjoutui mahdollisuus hankkia yritys omiin nimiin, ei se pelottanut. Ala oli jo hyvinkin tuttu, samoin yritys, sillä olin aikaisemmin saman matkatoimiston työntekijänä, Arra selvittää.

Kymmenen vuotta yrittäjänä ovat opettaneet sen, että itselle pitää osata olla myös armollinen, vaikka työrupeamat voivat huidella välillä lähes ympärivuorokautisina.

– Uuden tiedon hankkiminen ja itsensä kehittäminen antavat aina uutta virtaa. Alalle hakeutuvat nuoret tuovat myös uusia näkökulmia, Arra kertoo tiiviistä yhteistyöstään alan opiskelijoiden kanssa. Pitkäaikainen työtoveruus yrityksen toisen työntekijän, Merja Kallionpään kanssa on Arran mielestä myös yksi Häme-Matkojen tukijaloista.

Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut matkailualalla radikaalisti – kiitos internetin. Yhä useampi matkaaja ostaa matkapakettinsa netin kautta ilman matkatoimistopalveluja. Tässä tilanteessa Arjaliisa Arra kehitti toimintamallin, jossa henkilökohtainen palvelu sekä tapauskohtaisesti suunnitellut matkakokonaisuudet saivat etusijan.

– Myymme edelleen lomapaketteja eri matkatoimistojen matkoille, mutta juuri yksilöllinen palvelu on meidän valttikortti, Arra sanoo Häme-Matkojen toimintamallista.

Kuluttajan kannalta tilanne on nykyisellään jo sellainen, että internetissä tarjonta on satunnaiselle matkailijalle liki hallitsematonta – vaihtoehtoisia ratkaisumalleja on loputtomasti.

– Osa kuluttajista on palannut tämänkin vuoksi matkatoimistoasiakkaaksi, sillä meillä on vuosien tuoma kokemus ja tietopohja erilaisista mahdollisuuksista ja taito vertailla niitä, Arjaliisa Arra kertoo.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että asiakas voi pyytää järjestämään matkat, majoituksen, pääsyliput esimerkiksi teatteriin tai muuhun tapahtumaan sekä liikkumisen matkakohteessa.

– Meillä on valtava verkosto, jonka kautta pystymme organisoimaan erikoisiakin matkoja melkeinpä minne päin maailmaa tahansa.

Häme-Matkojen yksi merkittävä asiakasryhmä on yritykset. Takavuosina yrityksissä oli vastuulliset henkilöt hoitamassa yrityksen edustajien ulkomaanmatkojen järjestelyjä. Taloudellisesti tiukentuneiden aikojen myötä tällaisia matkustamiseen erikoistuneita asiantuntijoita on enää harvassa yrityksessä. Matkustamisen järjestelyt on ulkoistettu.

– Häme-Matkoille se on kohtalaisen iso siivu kokonaispotista. Palvelujamme käyttävät yritykset ovat ympäri maata. Käytännössä me hoidamme kaiken matkustamiseen liittyvän, kun saamme tiedot ajankohdista ja määränpäästä, Arjaliisa Arra kertoo.

Matkailuyrittäjän omat suosikkikohteet löytyvät Aasiasta, etenkin Thaimaasta.

– Joka vuosi teemme vähintään yhden oman ryhmämatkan, jossa toimin matkanjohtajana. Se pitää tuntuman yllä varsinaiseen matkailuun.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset