Kaupunkiuutiset

Radalle nuorella vimmalla

Ahvenistolla on ukkosta radalla, kun formula vilahtaa ohitse.

Käynnissä ovat testiajot ja sarjana Pohjois-Euroopan alueen (NEZ) Formula 4, jonka ensimmäinen osakilpailu ajetaan viikon kuluttua samassa paikassa.

Kierrosta myöhemmin valkoinen F4-kilpuri hiljentää varikolle. Kypärän alta paljastuu 15-vuotias suomalaiskuljettaja Niko Kari, joka vielä viime vuonna ajoi kartingia.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n kehittelemä F4 on kokonaan uusi sarja rata-autoilussa, jota luonnehditaan ponnahduslaudaksi formulaurasta unelmoiville vähintään 15-vuotiaille kuljettajille.

Tuusulalainen Kari on yksi heistä, mahdollisista tulevaisuuden tähdistä, joka viiletti kärkikolmikossa jo keväällä Espanjassa ajetuissa testeissä.

Legendaarinen Ahveniston rata, jossa ovat kiihdyttäneet aikoinaan sellaiset F1-maailmanmestarit kuin Keke Rosberg ja Niki Lauda, saa Karilta kehuja.

– Rata on tosi haastava mutta huippu! Pitää olla ballseja (munaa) pystyä ajamaan paikoitellen sekä auton että kuljettajan limitillä (sietorajoilla).

Podiumi ei suotta kutkuta Karia. Sarjan voittaja saa ensi kaudeksi F3:n EM-sarjaan oikeuttavan 350 000 euron stipendin, kakkonen 150 000 ja kolmonen 20 000.

– Jos kaikki menee hyvin, niin palkintopallille on hyvät mahdollisuudet, kartingin EM-vitonen ja Hyökkälän yläasteen ysiluokkalainen uskoo.

Samalta viivalta

Satsaukset ovat F4-sarjassa kovat, kisalippu seitsemään osakilpailuun heltiää 150 000 eurolla. Vertailuna pelkästään GP2-sarjan kilpurin etusiipi maksaa 42 tonnia.

Koiranen GP -tallin tiimimanageri Afa Heikkisen mukaan uusi sarja tasoittaa puntteja, sillä pikkuformuloiden eritasoisia merkkiluokkia on Euroopassa paljon.

– Nyt jokainen lähtee samalta viivalta. Kaikki kuljettajat ajavat prikulleen samanlaisella kalustolla, samoilla säädöillä, moottorilla sekä renkailla ja ilmanpaineilla.

Kiteytettynä kyse on hiilikuiturunkoisista, 1,4-litran turbomoottorilla varustetuista siipisarjan menopeleistä, joissa on potkua 160 hevosvoimaa.

Keskenään identtisillä kilpa-autoilla etsitään Heinosen mukaan todellisia lahjakkuuksia. Autourheilussa kun on yleensä tapana narista kalustosta.

– Nyt kukaan ei voi sanoa, että kaverin kone olisi parempi. Kuljettaja saa katsoa peiliin epäonnistuessaan. Ei jääkiekossakaan syytetä mailaa, jos ei verkko heilahda.

Järjettömästi ennakkoluuloja

Suomeen F4-sarjan toi Koiranen GP yhteistyössä FIA:n, kotimaan autourheilun kattojärjestön AKK-Motorsportin ja venäläisen SMP-Racingin kanssa.

Koiranen GP:n Marko Koirasen mukaan urakka oli valtava voimanponnistus.

– Ennakkoluuloja oli aivan järjettömästi, koska kukaan ei ollut tehnyt tätä aiemmin. Piti saada iso porukka vakuutettua, että sarja on tulossa ihan oikeasti Suomeen.

Harva ajatukseen kuitenkaan uskoi.

– Se mihin me olemme yhtiökumppanini Afan kanssa ryhdytty, ollaan hoidettu aina loppuun asti. Nyt me olemme täällä. Liitot ovat puolestaan olleet enemmän kuin iso apu.

Tavoite 20 kilpailijaa ei aivan tullut täyteen, mutta osakilpailussa käynnistyy 15 kilpuria.

– Se on ihan hyvä määrä, kyllä sillä saadaan hyvä show Ahvenistolle, joka on Suomen paras rata. Päästetään pojat irti!

Niko Karin lisäksi suomalaiskuljettajista ovat menossa mukana Niklas Nylund ja Aleksanteri Huovinen. Ennakkosuosikkeina radalle suuntavat Venäjän Vladimir Atoev ja kartingin MM-ykkönen, Britannian Enaam Ahmed.

Kaikkiaan SMP F4 Championship -sarjan osakilpailuja ajetaan seitsemän, joista Suomen kamaralla Ahveniston lisäksi Alastarossa, neljä Venäjällä ja yksi Virossa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset