fbpx
Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Ravintola Topcapi hyppää pois Wolt-kelkasta – "Jos olisimme jatkaneet, olisi edessä ollut siirtyminen bulkkiin"

Ravintola joutui valitsemaan laadun ja kotiinkuljetuksen välillä. Wolt hävisi kisan.
Topcapi liittyi Woltin ruoanvälityspalveluun heti 2019, kun se laajeni Hämeenlinnaan. Ravintola on ollut Woltin suurimpia tilittäjiä Hämeenlinnassa. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Topcapi liittyi Woltin ruoanvälityspalveluun heti 2019, kun se laajeni Hämeenlinnaan. Ravintola on ollut Woltin suurimpia tilittäjiä Hämeenlinnassa. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Woltin piti olla ravintolalle hyvä lisämyyntikanava. Sitä tulikin rasite, joka alkoi heikentää perinteikkään ravintolan laatua ja mainetta.

Siksi Hämeenlinnan vanhin kebab-pizzeria Topcapi päätti hypätä kelkasta pois.

Ensi vuoden alusta alkaen ravintolalla ei ole enää kotiinkuljetuspalvelua. Viimeiset Wolt-tilaukset hoidetaan uudenvuodenaattona.

Ravintoloitsija Can Mese kertoo, ettei päätös ollut suinkaan helppo. Korona-aikana noin 40 prosenttia ravintolan liikevaihdosta on tullut Woltin kautta.

Samalla kuljetuspalvelu alkoi kuitenkin vaikuttaa liikaa ravintolan arvovalintoihin.

– Laatu alkoi kärsiä, kun annokset tulivat asiakkaille myöhässä, kylminä ja menivät vääriin osoitteisiin.

Lisäksi ravintolaan syömään tulleet asiakkaat joutuivat odottamaan annoksiaan, kun Wolt-kuskit kiilasivat väliin.

– Se ei tuntunut mukavalta, Mese kertoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Topcapi liittyi Woltin ruoanvälityspalveluun heti 2019, kun se laajeni Hämeenlinnaan. Ravintola on ollut Woltin suurimpia tilittäjiä Hämeenlinnassa. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Topcapi liittyi Woltin ruoanvälityspalveluun heti 2019, kun se laajeni Hämeenlinnaan. Ravintola on ollut Woltin suurimpia tilittäjiä Hämeenlinnassa. Kuva: Riku Hasari / HäSa

30-vuotisjuhlat tulossa ensi vuonna

Topcapi on Woltille yksi Hämeenlinnan suurimpia yhteistyöyrityksiä. Ravintola maksaa kuljetuspalvelusta vuositasolla kuusinumeroisen summan rahaa. Se on suoraan pois ravintolan katteesta.

– Olemme halunneet panostaa raaka-aineisiin. Käytämme esimerkiksi ainoana pikaruokapaikkana ranskalaista juustoa ja laadukasta salamia. Jos olisimme jatkaneet Woltin kanssa, olisi ollut edessä siirtyminen bulkkiin, Mese kertoo.

Sitä hän ei halunnut. Ravintolan tavoitteena on erottua nimenomaan laadulla, ei määrällä.

Tulevaisuudessa menua kehitetäänkin entisestään. Edessä on myös remontti, jolla ensi vuonna 30-vuotissyntymäpäiviään viettävä ravintola saa kasvojenkohotuksen.

Mesen yhtiökumppani ja ystävä, ravintoloitsija Joakim Parkkonen toteaa suoraan, että Topcapi haluaa olla kaupungin paras pikaruokaravintola.

– Laatu on tärkein. Onneksi Topcapi ei ole riippuvainen Woltista.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Joakim Parkkonen ja Can Mese uskovat, että ravintola voi pärjätä Hämeenlinnassa ilman kotiinkuljetustakin. He eivät silti pistäisi pahakseen paikallista kuljetuspalvelua. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Joakim Parkkonen ja Can Mese uskovat, että ravintola voi pärjätä Hämeenlinnassa ilman kotiinkuljetustakin. He eivät silti pistäisi pahakseen paikallista kuljetuspalvelua. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Paikalliselle kuljetuspalvelulle olisi kysyntää

Can Mese kertoo hieman jännittäneensä asiasta kertomista, sillä Wolt on kuluttajille kätevä ja helppo palvelu. Topcapi on ollut siinä mukana vuodesta 2019 lähtien, jolloin ruoanvälityspalvelu tuli Hämeenlinnaan.

– Uskon, että asiakkaat kuitenkin ymmärtävät ratkaisumme. Meiltä voi edelleen tilata ruokaa puhelimitse ja käydä hakemassa paikan päältä. Se on ollut tällä hetkelläkin usein se kaikkein nopein tapa.

Hän arvioi, että moni muukin hämeenlinnalaisravintola painii samojen kysymysten kanssa. Parkkonen heittääkin ilmoille toiveen paikallisesta kuljetuspalvelusta.

– Siinä olisi jollekin terävälle kaverille hyvä liikeidea rakentaa kaupunkiin ihan oma ruoankuljetusorganisaatio. Sille olisi varmasti kysyntää, Parkkonen pohtii.

Wolt vie kolmasosan annoksen hinnasta

Suomalainen ruoanvälityspalvelu Wolt aloitti kotiinkuljetukset vuonna 2015. Vuonna 2019 se laajeni Hämeenlinnaan.

Wolt perii jokaisen kuljetetun ruoka-annoksen hinnasta 30 prosentin provision. Ravintoloitsijat ovat arvostelleet hinnoittelua kohtuuttomaksi.

Ravintola maksaa myös annosten pakkausmateriaalit ja hankkii Woltilta tilaustekniikan.

Wolt-lähetit toimivat yrittäjinä. Julkisuudessa on arvosteltu heidän huonoa asemaansa.

Viime viikolla Wolt myytiin 7 miljardilla eurolla Yhdysvaltoihin. Toimitusjohtaja Miki Kuusi sai 280 miljoonan euron edestä Doordashin osakkeita.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset