Kaupunkiuutiset

Reiska ei elä enää neulatyytynä

Valtaosa hämeenlinnalaisista tuntee Reijo Martikaisen, takavuosien sanavalmiin kunnallispolitiikan tekijän, joka näkyi ja vaikutti vahvasti kaupunkikuvassa. Lausuntaestradeilla vireä ikämies näkyy ja kuuluu edelleen.

Luottamustehtävien jättäminen ja oman ajan ottaminen oli ”Reiskalle” suoranainen siunaus. Samalla hän on kävelevä esimerkki siitä, miten omilla valinnoilla voi ratkaisevasti vaikuttaa hyvinvointiinsa. Ravinto, liikunta ja painonpudotus ovat avainsanat.

25 vuotta diabetesta sairastanut, viimeiset kymmenisen vuotta ”piikityshoidoilla” elänyt Martikainen on nyt piikitön mies. Samalla poistui pari sydänlääkettä ja loputkin dropit puolitettiin.

– Neulatyynynä oleminen on sitten loppu!

Reiska sanoo saaneensa ystäväpiirissä kehuja tahdonvoimasta ja sisusta. Miehen oma analyysi on toinen:

– Tämä elämäntapamuutos vaati enemmänkin nöyryyttä.

Martikaisen diagnoosi sydänsairauksista tehtiin neljännesvuosisata sitten. Väsynyt ja sydänoireista kärsinyt,  mutta omasta mielestään terve mies marssi työterveystarkastukseen.

– Kävelin sisään terveen papereilla, ovesta tuli ulos lähes raato. Oli sydänvikaa, oli diabetesta.

Paino putosi 17 kiloa

Reijo Martikaisen matka kohti terveempiä päiviä on tiivistynyt pariin viimeiseen vuoteen, kun mies malttoi katsoa omaa hyvinvointiaan vakavammalla silmäyksellä. Paino putosi ilman dieettejä 17 kiloa. Siinä homman salaisuus – maltillinen painonpudotus ja entistä aktiivisempi liikkuja.

Kun mies oli mukana kaikissa mahdollisissa luottamustehtävissä ja harrasti vielä muutakin, niin siihen kuuluisaan omaan napaan tuijottaminen jäi vähille. Kiire oli turhan tuttu kaveri.

Suurimmaksi yksittäiseksi asiaksi diabeteksen nujertamisessa Reijo Martikainen näkee juuri ajankäytön.

Ruokapäiväkirjapalvelun (Kiloklubi) kautta Reiska saa myös ravintotietoa ja reseptejä, joita voi siirtää suoraan jokapäiväiseen elämään.

– Olen myös selvittänyt itselleni, miten mikäkin ravintoaine vaikuttaa. Tieto on hyväksi.

Ruokavalio tarkkailussa

– Nyt kun on aikaa, täytän ruokapäiväkirjaa tarkasti. Se paljastaa rehellisesti, missä olen tehnyt oikein, missä väärin.

Martikainen sanoo huomanneensa vasta syksyllä, että viime kesänä hän söi vain yhden grillimakkaran. Kyse ei ollut erillisestä päätöksestä jättää makkarat pois, vaan ruokapäiväkirjan johdattelemista pitkäkestoisimmista valinnoista.

– Painon keventäminen ruokavaliota tarkkailemalla ja liikkumista lisäämällä teki insuliinipiikkien lopettamisen mahdolliseksi. Olen todella hyvillä mielin, Martikainen pohtii, kun odottaa seniori-ikäisten jumppatunnin alkua.

Martikainen sanoo, ettei koskaan ole harrastanut liikuntaa intomielisesti tai halukkaasti. Nyt viikko-ohjelmassa on liki joka päivälle jotakin–uintia, vesijuoksua, kuntosaliharjoittelua, jumppaa. Omakotitalon asujalla riittää myös arkiaskareita.

– Nyt jopa tykkään liikunnasta.

Martikainen nimeää saavutukselleen kolme perustekijää; omaan hyvinvointiin keskittyminen, ruokapäiväkirjan säännöllinen täyttäminen ja Hämeenlinnan terveyskeskuksen terveyshyötytiimin kannustava ja opasta ote.

Isot kehut terveys­keskukselle

Reiska kehaisee voimakkaasti terveyskeskuksen diabetesosaajia, jotka ovat tukeneet häntä väkevästi.

– Minun onneksi Hämeenlinnassa otettiin käyttöön terveyskeskuksen kanava-malli, kun aloin aktiivisesti pitää huolta itsestäni. Siellä on ollut aivan erilainen ote kuin aikaisemmin. Kokonaisuuteen tartuttiin topakasti ja minua on neuvottu ja kannustettu kiitettävästi.

Terveyskeskuksessa asetettiin myös tavoitteet ja askelmerkit yhdessä diabeteshoitajan ja lääkärin kanssa.

– Jatkuva seuranta on itsellekin kannustava mittari. Ei kannata töpätä, siitä tulee huono omatunto, Reiska nauraa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset