Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Kevään rengasralli käynnistyy aina kelien lämmetessä – Autokorjaamoyrittäjille sesonki tietää lisätyötä muun työn oheen

Kantolan Auto- ja MP-Huollossa tilauskirjat ovat täynnä jo kaksi viikkoa etukäteen. Moni vaihdattaakin renkaat huollon yhteydessä. Kuvassa renkaita on vaihtamassa harjoittelija Topias Tuomi. Kuva: Sara Aaltio / HäSa
Kantolan Auto- ja MP-Huollossa tilauskirjat ovat täynnä jo kaksi viikkoa etukäteen. Moni vaihdattaakin renkaat huollon yhteydessä. Kuvassa renkaita on vaihtamassa harjoittelija Topias Tuomi. Kuva: Sara Aaltio / HäSa

Renkaanvaihtosesonki lisää yrittäjien työkuormaa Kantolan Auto- ja MP-Huollossa. Yrittäjät Jami Lakstedt ja Jani Huumarsalo vaihtavat renkaita pajallaan Luukkaankadulla sitä mukaa kuin muilta töiltään ehtivät.

– Sesongin alkamista ei oikein pysty ennakoimaan, koska kelit määräävät, milloin se käynnistyy. Renkaanvaihto lisää meidän yrittäjien kuormitusta, sillä asentajien työt on sovittu jo kaksi viikkoa ennakkoon. Ongelmana on, että ammattitaitoista apuvoimaa ei ole saatavilla. Meidän yrittäjien täytyy vaan itse koettaa jaksaa tehdä, minkä pystymme. Lakstedt kertoo.

Hänen mukaansa tieliikennelain muutos on lähinnä lisännyt ihmisten hämmennystä.

– Ihmiset ovat epätietoisia, kun nyt on valinnanvapaus vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin keliolosuhteiden mukaan. Kun kevätaurinko alkaa paistaa, se on yleensä merkki. Nykylain mukaan kesärenkailla saa ajaa vaikka läpi talven, jos kelit antavat myöten.

”Kumartelu on työläintä”

Renkaiden vaihtaminen on fyysistä työtä. Korjaamolla on myös rengashotelli asiakkaille.

– On oma hommansa, kun niitä renkaita hakee varastosta. Fyysisyys ja kumartelu on tässä työläintä, alaselkä kyllä huomaa sen.

Rengasrallin jälkeen mitään ylimääräistä lomaa ei yrittäjille ole tiedossa.

– On vain jaksettava, tämä on ammatinvalintakysymys.

Mikään kultakaivos renkaanvaihtosesonki ei myöskään ole.

– Toki renkaanvaihto tuo lisää kassavirtaa, mutta samalla se häiritsee jollain lailla normaalia huoltotoimintaa, varsinkin syksyisin, kun autot pitää ajaa halliin. Rengasliikkeille tilanne on eri, kun niillä ei ole muuta huoltohommaa.

Faktaa renkaista

Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja tällaisen ajoneuvon perävaunun kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää olla vähintään 1,6 millimetriä. Minimisyvyys koskee muitakin ajoneuvoja kuin autoja ja niiden perävaunuja.

Moottoripyörän ja moottoripyörän perävaunun kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää kuitenkin olla vähintään 1,0 mm.

Edellä mainitut vaatimukset kesärenkaista eivät koske ajoneuvoa, jonka suurin sallittu nopeus on enintään 40 km/h.

Lähteet: Traficom

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset