fbpx
Kaupunkiuutiset

Renkaiden huono kunto tulee usein yllätyksenä

Talvirenkaiden vaihto on kohta käsillä ja omien kumijalkojen kunto mietityttää. Niinpä vein renkaani tutkittavaksi Hämeenlinnan Vianoriin ja sain synninpäästön. Urista löytyi syvyyttä 7 milliä, kun laki määrittelee minimiksi 3 milliä. Urasyvyysmittareita saa useimmista autoliikkeistä, joten jokainen voi niiden avulla tarkistaa renkaidensa kunnon.

– Kolme milliä on lain määräämä raja, mutta siinä vaiheessa talvirenkaiden pito ei ole missään nimessä hyvä, toimipaikan päällikkö Timo Ansalahti opastaa.

– Viiden millin kohdalla talvirenkaat kannattaa jo vaihtaa. Lisäksi merkityksellistä on nastojen kunto ja pudonneiden nastojen määrä. Nastapoikkeamaa saa olla vain 25 prosenttia.

Uusiin renkaisiin on kehitetty erityinen DS-indikaattori (engl. driving safety), eli renkaan pinnassa on erilaisia kuvioita, jotka kertovat kulumisesta. Nokian talvirenkaista löytyvät numerot 8, 6 ja 4 sekä lumihiutaleen kuva. Kesärenkaissa hiutaleen tilalla on pisara. Kun symboli on kulunut pois, on renkaan pito mennyttä.

Yllättääkö talvi?

Ansalahden mukaan 20–30 prosenttia autoilijoista asennuttaa talveksi kitkarenkaat.

– Kitkarengas on kriittisempi kulutuspinnan suhteen, koska nastoja ei ole, joten kannattaa olla hereillä.

– Joskus tulee sellaisia autoja huoltoon, että renkaiden huono kunto on täydellinen yllätys asiakkaalle. Keväällä ihan hyviltä näyttäneet renkaat voivat syksyllä olla lopussa, jos ajoa on paljon. Renkaiden kestoikää voi kasvattaa oikeilla ilmanpaineilla, jotka kannattaa tarkastaa ainakin kerran kuukaudessa.

”Talvi yllätti autoilijat” on käytetyimpiä otsikoita suomalaislehdissä. Rengasliikkeelle se tietää sumaa.

– Lumi tulee monesti yhtenä rysäyksenä ja sitten riittää kiirettä, Ansalahti sanoo.

– Tässä vaiheessa vuotta on hyvä tarkastella talvirenkaiden kuntoa ja valmistautua ajoissa vaihtoon. Ensimmäisiä kitkarenkaiden asennuksia on meille varattu jo lokakuun alkuun.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset