Kaupunkiuutiset

Ryhmitytään nätisti risteyksissä

Liikenneopettaja Heli Tanttu Hämeenlinnan Autokoulusta muistaa joidenkin risteyksien keskustassa nousevan keskusteluun aika ajoin.

Yksi niistä on valo-ohjattu risteys Lukiokadun ja Kasarmikadun kulmauksessa, erityisesti ajettaessa linnan suunnasta. Risteyksen leveähkö kaista houkuttelee ajamaan siihen kahteen jonoon. Kouluajossa opetetaan käyttämään vain yhtä kaistaa.

– Nätisti ryhmityttäessä leveähkölle kaistalle kuitenkin mahtuu kaksi rinnan ja ajaminen on juohevaa. Tarkkana on oltava, ”porsaan” vierestä vasemmalle ja oikeanpuoleisesta suoraan tai oikealle, Tanttu muistuttaa.

Kaistojen yläpuoliset kaistamerkinnät selkiyttäisivät tilannetta. Asiaa pohtineet liikennesuunnittelijat Jussi Yli-Seppälä ja Kimmo Männistö eivät kuitenkaan lämpene suunnitelmalle: ”Tila ei ole tarkoitettu kahdelle rinnakkaiselle ajoneuvolle, eikä kaistamerkintöjä kyseiseen risteykseen ole suunnitteillakaan”.

Tilaan voi ryhmittyä kaksi rinnakkain, mutta kaistoja ei voida merkitä, koska niistä tulisi liian kapeita.

Ennakoi

Janne Sasi ja Hannu Kallio, vanhemmat konstaapelit Hämeenlinnan poliisista myöntävät, että varsin monet hämeenlinnalaiset mainitussa risteyksessä ovat tottuneet ajamaan kahta rinnan. Poliisi ei heidän mukaansa ole risteyksessä sakkolappuja jaellut, jos ajaminen on sujunut mallikkaasti.

– Joustavaa se näin on, mutta kolahtamisen vaara on suuri, he varoittelevat.

Komisario Ari Turunen sanoo, että leveällä ajokaistalla, kuten tässä nyt on kyse, tieliikennelain mukaan ei ole estettä sille, että kaksi autoa on ajokaistalla rinnakkain.

– Lähtökohtana kuitenkin on, että ryhmityssääntöjen mukaisesti ryhmitytään tiukasti kaistan oikeaan reunaan ajettaessa suoraan tai käännyttäessä oikealle, vasemmalle kääntyjä ryhmittyy tiukasti keskiviivan viereen siten, ettei aiheuta haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Jos kaistalla on leveä ajoneuvo, kuten rekka, ei väliin kannata tunkea itseään.

– Maalaisjärki on hyvä työkalu. Liikenteen sujuvuutta ja kylkikosketuksia ehkäisevät huolellisuus, ennakoiva käyttäytyminen ja aikomuksiensa osoittaminen hyvissä ajoin, eli vilkku päälle siirryttäessä ajoneuvolla sivusuunnassa, Ari Turunen teroittaa.

Väistä

Aulangontien, Viertokadun ja Hätilänkadun Y-risteys on yksi kinkkisimpiä. Liikennemerkkien mukaan Hätilänkadulta risteykseen ajava tulee kolmion takaa ja siten on velvollinen väistämään kaikkia muita, myös niin ikään kolmion takaa Viertokadulta tulijaa. Törmäystä välttääkseen on pysähdyttävä – tai ainakin ajettava erittäin varovasti vielä risteysalueellakin, sillä etuajo-oikeutetulla Aulangontiellä liikenne etenee ripeästi. Sieltä jyrkästi oikealla kääntyjä saattaakin yllättää Hätilänkatua ajavan. Ajoneuvojen lisäksi on varottava polkupyöräiljöitä ja jalankulkijoita, suojateitä risteyksessä on useita.

Varsinainen liikennemerkkien ja rakentamiseen liittyvien ohjausmerkkien kirjava hässäkkä on Kantolaan mennessä kolmen tien: Hämeentien, Vanajantien ja Paasikiventien risteyksessä. Värikkääseen merkkiviidakkoon tahtovat hukkua niin pyöräilijät kuin jalankulkijat.

Liikennesuunnittelija Minna Aakkula kertoo, ettei risteykseen ole huhuista huolimatta tulossa kiertoliittymää. Liikennevalot risteykseen tulevat takaisin urakan päätyttyä vuodenvaihteen tienoilla.

Tällä hetkellä risteyksen järjestelyt muistuttavat ympyräkyhäelmää. Siihen ajetaan kuten kiertoliittymään, kolmion takaa, joten varotaan ympyrässä jo ajavaa ja siitä poistuttaessa vilkutetaan suuntamerkillä.

Kaikki juttuun haastatellut kannustavat varaamaan reilusti aikaa matkantekoon.

– Tiellä liikkuu taidoiltaan hyvin erilaista porukkaa. Hyvä mieli tulee molemmin puolin, kun jalankulkija hymyillen heilauttaa kättänsä.

Koulujen alkaessa poliisi valvoo liikennettä tehostetusti.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

23.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

23.9.2020