Kaupunkiuutiset

Sähköpyörien suosio yllätti

Kantakaupungissa kokeiltiin kesällä sähköpyörien vuokrausta maksutta matkailijoiden ja työmatkaliikkujien käyttöön. Turistit ja kaupunkilaiset saivat vuokrata sähköpyöriä rautatieasemalta olevasta kontista eli ”telakalta” tai Kastellin pyörävuokraamosta. Syksyksi pyörät siirtyivät halukkaiden työmatkailijoiden käyttöön. Pyöriä on ollut käytössä kaikkiaan 13 kappaletta.

– Halusimme selvittää, voisiko sähköpyörillä täydentää tai korvata asemien syöttöliikennettä tai joukkoliikennettä, joka ei Hämeenlinnan seudulla ole niin kattava, projektijohtaja Anna-Mari Ahonen Suomen kasvukäytävä -verkostosta sanoo.

– Kokeilu on ylittänyt kaikilla tavoin odotukset niin käyttäjien kiinnostuksessa, käyttöasteessa kuin mediahuomiossakin.

Pyöriä sai kesällä lainata pariksi tunniksi kerrallaan tai enintään päiväksi. Sähköpyörän käyttö on kevyttä, eikä niillä ajaessa tarvitse hikoilla. Näin ei haittaa, vaikka työpaikalta ei suihkutiloja löytyisikään.

Syksyllä pyöriä on tarjottu työmatkaliikkujille viikoksi kerrallaan per käyttäjä. Pyörien käyttäjät velvoitettiin vastaamaan kyselyyn, jotta saataisiin tietoa pyörillä ajetuista matkoista ja käyttökokemuksista.

Ajopelien määrä oli Suomen kasvukäytävä -verkostossa työskentelevän projektisuunnittelija Pia Eskelisen mukaan liian pieni Hämeenlinnan kokoisen kaupungin käyttöön. Ideaali määrä olisi ollut noin parikymmentä pyörää matkailijoille ja 15 työmatkaliikkujille. Aurinkoisina päivinä pyöriä ei ole riittänyt kaikkien halukkaiden käyttöön.

Positiivinen palaute on yllättänyt hankkeen vetäjät. Pyörät palautettiin telakalle hymy huulilla, ja kirjallisissa palautteissa kuvattiin ajamista erityisen hauskaksi. Yksi sähköpyöriä kokeillut lapsiperhe on ilmoittanut luopuvansa kakkosauton hankinnasta, ja kaksi muuta perhettä on ilmoittanut sähköistävänsä omat pyörät.

Pyöriä kuvattiin myös ”personal traineriksi”, joka kannustaa hyppäämään pyörän selkään aamuina, jolloin tavallisella pyörällä ei millään jaksaisi lähteä liikkeelle. Suurin apu sähköpyöristä on ollut yli viiden tai yli kymmenen kilometrin matkoja ajaville. Myös matkailijat kertoivat tutustuneensa Hämeenlinnaan eri tavoin kuin kävellen tai pyörällä. Pyörillä liikuttiin kauemmas kuin kävellen ja Hämeenlinnan puistot tulivat matkailijoille paremmin tutuiksi kuin autolla liikuttaessa.

Sähköisten pyörien käyttö on suurimmalle osalle ihmisiä vielä hyvin uutta, joten pyörät vuokrasi ja otti vastaan telakalla työskennellyt työntekijä. Näin pyörän käytössä pystyttiin neuvomaan ja kynnys ajokin käyttöönottoon oli matala. Käyttäjäkyselyllä saatiin tietoa myös pyöräilyn kannalta kehittämistä vaativista kohteista, esimerkiksi madallusta kaipaavista rotvalleista. Myös pyörien tekniikasta saatiin hyödyllisiä käyttäjäkokemuksia.

Suunnitelmat pyörien jatkokäytön osalta ovat vielä auki. ­

– Pilotin kokemukset kannustavat ehdottomasti jatkamaan, Ahonen ja Eskelinen totevat yhdestä suusta.

– Suosittelemme lämpimästi sähköpyöräkokeilua myös muille kaupungeille.

Kokeilun päätyttyä Hämeenlinnan kaupunki aikoo ostaa pyöristä viisi kaupungin työntekijöiden käyttöön.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset