fbpx
Kaupunkiuutiset

Säveltäjällä ei ole oikoteitä

Uutta taidemusiikkia säveltävän Sampsa Ertamon nimi on alkanut näkyä yhä useammin hämeenlinnalaisissa konsertti-ilmoituksissa. Viisitoista vuotta sitten kaupunkiin muuttanut mies valmistui Sibelius-akatemiasta musiikin maisteriksi vuonna 2004.

– Tein ekan sävellyksen 5-vuotiaana kellopelillä, hän muistelee.

– Äiti oli viulunsoitonopettaja ja kirjoitti sen ylös. Olen säveltänyt oikeastaan koko ajan 11-vuotiaasta lähtien, mutta kunnollista jälkeä olen saanut aikaan vasta jonkin aikaa.

Ertamo opiskeli akatemian solistisella osastolla myös pasuunan ja pianon soittoa, mutta valmistumisensa jälkeen hän on keskittynyt yksinomaan sävellystyöhön.

– Pasuunasektio on orkesterin soundin suklaasydän, jonka olen aina halunnuit löytää. Ensin haaveilin tekeväni sen soittajana ja myöhemmin kapellimestarina, mutta lopulta huomasin säveltämisen olevan siihen kaikkein tehokkain keino.

Ei saa hermostua

Ertamo ei muista erityisesti hetkeä, jolloin hän olisi tehnyt päätöksen ryhtyä säveltäjäksi. Hän sanoo vain pitäneensä itsepäisesti kiinni asiasta, joka on ollut hänelle tärkeä osa elämää jo pitkään.

–  Ymmärrän, että nuorten ihmisten voi olla vaikea löytää oma alansa, mutta joskus se voi olla aivan nenän edessä, Ertamo pohtii.

– Ympäristöllä voi olla muita odotuksia ja sukulaiset neuvomassa, mutta ei pidä välittää siitä, mitä muut sanovat. Uskoa, luottamusta ja jonkinlaista rohkeuttakin se vaatii, että lähtee tälle tielle. En minäkään loppujen lopuksi tiedä, mitä tästä tulee.

Ei ole vaikeaa arvailla, ettei nykymusiikin säveltäminen tämän päivän Suomessa ole ainakaan mikään rahasampo.

– Rahasta on ikävä puhua, mutta sellaista ylä- ja alamäkeähän tämä on. Kyllä sitä aina jollakin tavalla pärjää, kun ei hermostu,

– Uskon, että ihmisillä olisi paljonkin kaikenlaisia ideoita, jotka sitten kaatuvat näiden taloudellisten asioiden pohtimiseen. Se on todella sääli.

Ilman Idols-kilpailua

Pitkälle tuotteistettu musiikkimaailma ja sitä seuraavat mediat suosivat lokeroita, joilla luodaan ihmisille helposti avautuvia mielleyhtymiä tekijöiden tuotannosta. Nykysäveltäjän on vaikea sorvata mainoslauseita teoksistaan.

– Sellainen ilmaus kuin uusi taidemusiikki herättää varmasti joissakin ihmisissä mielikuvia, jotka eivät yhtään vastaa sitä, mitä teen, Ertamo uskoo.

–  On vaikeaa selittää omaa musiikkiaan. Keksin omat soinnut ja noudatan melodioissa omaa logiikkaani. Ainakin sukulaiset ovat sanoneet, että sävellykseni kuulostavat aina minulta.

Yksi tapa saada langan päästä kiinni on yrittää udella esikuvista.

– Ei säveltäjällä voi olla ketään tyhjentävää idolia, koska kukaan muu ei voi säveltää minun musiikkiani.

– Vanhoista säveltäjistä tykkään kyllä Brucknerista ja suomalaisista arvostan suuresti Jukka Tiensuuta.

Ertamon musiikin ensimmäiset julkiset esitykset tapahtuivat jo ennen opiskeluaikaa, kun hän johti joitakin sävellyksiään kirkossa Helsingissä.

– Sävellykseni ovat päässeet kuin huomaamatta yhä enemmän esille ajan kuluessa, hän sanoo.

– Tässä hommassa ei ole mitään oikotietä tai Idols-kilpailua. Ei myöskään riitä, että säveltää, vaan on pystyttävä myös järjestämään. Olen nyt toteuttanut yhdeksän sävellyskonserttiani Helsingissä ja Hämeenlinnassa.

Ukulele-kappale

Ertamo osallistui hiljattain Raatihuoneessa järjestettyyn keskustelutilaisuuteen, jossa puhuttiin Sibeliuksen juhlavuoden merkityksestä nykysäveltäjille.

– On hyvä, että oman kylän poikiin kuuluvaa suurmiestä juhlitaan, enkä koe ollenkaan, että muu musiikki olisi jäänyt vuoden aikana varjoon.

– Päinvastoin musiikista on nyt innostuttu täällä yhä enemmän ja vauhti vain on lisääntynyt.

Mitä sitten Hämeenlinnan säveltäneron tuotanto merkitsee uuden taidemusiikin tekijälle?

– Kaikelle musiikilla, jota kuuntelee, on varmasti jokin vaikutus. Se pesee omat ajatukset kirkkaammaksi. Lempparikappaleeni Sibeliukselta on Tapiola ja pidän paljon myös Kullervosta.

Ertamon kolme pianosävellykset Centaur, Dryad ja Hydra kuultiin lokakuun alussa hämeenlinnalaisia modernisteja esittelevässä konsertissa.

– Oli todellinen uroteko pianisti Tuomas Nikkaselta soittaa kaikki kolme kappaletta ja vieläpä erittäin hyvin, säveltäjä kehuu.

Galleria Koneessa on ensi viikon tiistaihin asti esillä Aulanko-näyttely, jossa on Vilja Tammisen valokuvia ja Ertamon musiikkia. Helmikuussa Verkatehtaalla esitetään Ertamon sävellys Flux, joka on tehty kuudelle flyygelille. Tällä hetkellä työn alla on ukulele-kappale Jarmo Julkuselle.

– Hämeenlinnan musiikkimaailma on virkistynyt huomattavasti Verkatehtaan tulon ja Erkki Korhosen työn kautta. Olen tyytyväinen, että saan elää kaupungissa tällaisina aikoina.

– Vielä kun saataisiin Kaupunginorkesterin asiat hyvälle tolalle. Orkesteritoiminnan tukeminen maksaa mielestäni mitättömän vähän verrattuna moneen muuhun asiaan, jota kaupungissa pyöritetään.

Säveltäjän musiikkia voi kuunnella nettisivustolta www.sampsaertamo.com.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset