Kaupunkiuutiset

Shindo rentouttaa kehon ja mielen

Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan alueella toimii puolenkymmentä shindo-venyttelyä tarjoavaa toimintaryhmää. Uusin on Hattulan Herniäisissä viime talvena aloittanut ryhmä.

– Shindo on kehittynyt koko kehon ja mielen tasapainoon tähtääväksi hoitomenetelmäksi. Se sopii erinomaisen hyvin kiireestä ja stressioireita poteville, myös unihäiriöistä kärsineet ovat löytäneet itsehoitomenetelmästä hoitokeinon. Shindo ei ole millään muotoa kilpailulajia, shindossa ”ei suoriteta”, shindon rentoutusohjaaja, hieroja Helena Vilen painottaa.

Hän muistuttaa, että jokainen tekee venytykset kehonsa antamin mahdollisuuksin. Shindossa ei kilpailla siitä, kuka taipuu pisimmälle. Nimenä shindo tarkoittaa sydämen ohjausta tai johdatusta.

Helena Vilen pitää shindotunteja sekä Turengissa että Hattulan Herniäisissä Kauneusstudio Valkyrien tiloissa. Myös Vanajaveden opistossa on shindo-tunteja.

Hengitys ja rentous

Shindossa kaksi asiaa nousee kaiken edelle – hengitys ja rentous.

Shindo-venytykset kohdistuvat muiden muassa kehon energiaratoihin eli meridiaaneihin. Venytykset tuovat energiaradat kehosta esiin ja venyttelyn avulla on mahdollista avata tukkoisuutta ja tasapainottaa niitä. Samalla shindo-venytykset rentouttavat keskeisiä ja tyypillisiä kehon jännitysalueita kuten alaselkää, hartiaseutua ja jalkoja.

Venytykset ovat yksinkertaisia ja ne tehdään rauhallisesti omaa kehoa kuunnellen ja arvostaen. Venytyksessä otetaan hengitys tietoisesti mukaan ja liikkeen annetaan vaikuttaa itse kullekin sopivan ajan, kuitenkin itseä vähän haastaen. Venytyksestä alkuasentoon palautuminen tehdään myös ajatuksella ja rauhallisesti.

– Oikea hengitys ja rentoutus kulkevat käsi kädessä. Kun osallistuja keskittyy näihin asioihin, stressikuormitus hupenee, Helena Vilen kertoo.

Tunnin mittaisen session aikana ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin kokonaisvaltaiseen rentoutukseen.

– Osa väsähtää, osa piristyy, osalla tunteet nousevat voimallisesti pintaan. Ihmisen kehon reagointi on täysin yksilöllistä, mutta pitempiaikaiset vaikutukset ovat saman suuntaiset – rentoutunut olo.

Helena Vilen sanoo harjoitusten vaikuttavan unihäiriöiden lisäksi muun muassa vatsan toimintaan, kehon kuona-aineiden liikkelle lähtöön, jännitystilojen purkamiseen sekä migreeniin.

– Perusliikkeiden taustalla on ajatus meridiaaneista, kehossa kulkevista energiaradoista. Venyttely ja oikea hengittely avaavat tukkoisuuksia.

– Ohjaaja voi hieroa, rapsutella tai koskettaa venyttelijää. Kaikki eivät halua fyysistä kosketusta, mutta usein siitä on myös apua. Perinteistä hierontaa shindo ei sisällä, mutta se toimii hyvin fyysisen hieronnan vastapainona. Ohjaaja voi olla myös fyysisenä tukena erilaisissa venytyksissä, Vilen selvittää.

Shindoon kuuluu olennaisesti kuusi erilaista venytysliikettä, joiden opettelussa ohjaaja on keskeisessä osassa. Venyttelyn alkuvaiheessa käydään kaikki liikkeet läpi, mutta harrastuksen jatkuessa yhteen harjoitustuntiin voi kerrallaan kuulua kolme venytysliikettä. Mitä pitemmälle harrastus jatkuu, sitä syvällisemmin jokaiseen venytykseen paneudutaan.

Venytyksiä voi tehdä itse, ja se niiden varsinainen tarkoitus onkin: olla rentoutumisen työkaluna jokaisen omassa arjessa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

8.7.2020

Päivän Hämeen Sanomat

13.7.2020

Fingerpori

comic