Kaupunkiuutiset

Syksy on sesonkia

Autonomistajat heräävät peltilehmänsä hoitoon syksyllä, varsinaisen laidunkauden päätyttyä. Syksyn loskakelit ovat autoja ammatikseen peseville parasta sesonki kevättalven rinnalla. Syksyllä hankitaan myös erilaisia suojauksia runsaammin kuin muina vuodenaikoina.

– Pesuautomatiikka kehittyy koko ajan. Meille tulee syksyn aikana rekisteritunnuksella toimiva automaatti, joka on toiminnassa vuoden jokaisena päivänä 24 tuntia vuorokaudessa, Kanta-Hämeen Autosuojaamon yrittäjä Kai Rantanen kertoo.

Autosuojaamon yhteydessä toimiva pesuautomaatti on ollut käytössä vuoden ajan. Kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti.

– Meillä on 2,9 metriä korkean pakettiauton pesevä laite. Toista vastaavaa ei kaupungista löydy, joten se näkyy asiakaskunnassa kasvavana pakettiautojen määränä, Rantanen kertoo.

Aivan lähitulevaisuudessa pesulaitteeseen yhdistetään kamera, joka tunnistaa auton rekisterikilven perusteella. Autoilija ajaa siis autonsa kameran eteen, ja sen jälkeen ovet avautuvat pesua varteen.

– Kuljettaja valitsee vain pesuohjelman, kaikki muu on automaattista.

Rekisteritunnuksella toimiva pesu vaatii pitempiaikaisen sopimuksen, vain yhdeksi kuukaudeksi sopimusta ei tehdä.

– Hinnoitteluperiaate on sellainen, että sopimus kannattaa kun pesettää autonsa säännöllisesti. 24/7 toiminta mahdollistaa pesun myös autoilijalle parhaiten sopivana ajankohtana, kai Rantanen muistuttaa.

Jo nykyisin on käytössä kuukausisopimuksia sekä mahdollisuus maksaa autonpesu kännykkäsovelluksella ilman asiointia henkilökunnan kanssa.

– Ympärivuorokautisella palvelulla tarjotaan erityisesti joustavuutta asiakkaiden arkeen.

Suomalaiset pesevät tai pesettävät autoja harvakseltaan verrattuna Keski-Euroopan autoilijoihin.

– Meillä luonnon olosuhteet ovat merkittävästi rankemmat autojenkin kannalta, mutta emme ole tottuneet autojen viikkopesuihin niin kuin esimerkiksi saksalaiset autoilijat. Se näkyy ihan liikenteessä kuraisina ja likaisina autoina, Kai Rantanen huomauttaa.

 

Syksy on myös erilaisten vahausten ja suojausten aikaa, kun kura, suola ja vesi lentävät valtoimenaan. Kai Rantanen harmittelee autoilijoiden puolesta etenkin sitä, että uusien autojen suojaukseen ei kiinnitetä riittävästi huomiota.

– Suojauksen merkityksen näkee vähänkin iäkkäämmissä autoissa. 15-vuotias menopeli voi olla alustaltaan kuin uusia, kun suojaukset on hoidettu aikanaan kuntoon. Samanikäinen suojaamaton on taas siinä kunnossa, ettei sitä kannata edes suojata, Rantanen sanoo kokemansa perusteella.

Hän suosittelee kunnon suojausta viimeistään kolmen vuoden sisällä uuden auton hankinnasta.

– Sen jälkeen erilaiset hakkautumat alkavat nakertaa pohjaa ja ruoste saa otteen. Tehdaskäsittely ei todellakaan takaa alustan suojausta useaksi vuodeksi, Kai Rantanen vakuuttaa.

Autojen vahaukset ovat myös autoilijoiden mielenkiinnon kohteena näin syksyllä, vaikka auton pellit voisi käsitellä aivan yhtä hyvin kesäkuukausina.

– Loka-marraskuussa voi olla viikkojen jonotusaika, mutta kesällä pääsisi käytännössä heti vahaukseen. Sitä ei tule ilmeisesti ajateltua, ettei se vahaus siitä mihinkään katoa, vaikka sen teettää kuukautta paria aikaisemmin, Rantanen patistaa olemaan ajoissa liikkeellä.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset