Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Taistelua junavuoroista ei ole vielä voitettu – Hämeenlinna on ainoa tämän kokoluokan kaupunki, josta kaukojunat ajavat ohi

Pendelöintiraadin puheenjohtajan Kirsi Levän mukaan Hämeenlinnan yhteyksissä on edelleen korjattavaa. Hitaat lähijunat eivät työmatkalaisille maistu.
Kirsi Levä on kulkenut työmatkansa Hämeenlinnasta Helsinkiin junalla vuodesta 1998 lähtien. Hän toimii junamatkailijoiden etuja valvovan kaupungin pendelöintiraadin puheenjohtajana. Kuva: AP Sarjanto
Kirsi Levä on kulkenut työmatkansa Hämeenlinnasta Helsinkiin junalla vuodesta 1998 lähtien. Hän toimii junamatkailijoiden etuja valvovan kaupungin pendelöintiraadin puheenjohtajana. Kuva: AP Sarjanto

Julkisessa keskustelussa on noussut esiin ajatuksia, että Hämeenlinnan maine hyvien junayhteyksien kaupunkina voitaisiin nyt palauttaa. Kaupungin pendelöintiraatia johtava Kirsi Levä on toista mieltä.

– Korjausliikkeitä on tehty, mutta työ on vielä kesken. Hämeenlinna on edelleen ainoa tämän kokoluokan kaupunki, josta kaukojunat ajavat ohi. Meidät on tiputettu pääradan rakenteesta sivuasemaksi, josta ei esimerkiksi pääse suoraan Seinäjoelle, Vaasaan tai Ouluun, Levä sanoo.

Vuoden 2016 kesäkuussa VR juotti katkeraa kalkkia hämeenlinnalaisille, kun se heikensi tuntuvasti junayhteyksiä sekä etelään että pohjoiseen. Aikatauluista katosi 14 junaa, jotka olivat pysähtyneet täällä. Junat toki kulkivat edelleen, mutta huristelivat Hämeenlinnan ohi.

Toimenpiteet aiheuttivat voimakkaan reaktion kaupunkilaisissa ja vuodesta 2018 lähtien VR alkoi tehdä hiljalleen myönnytyksiä. Viime vuoden joulukuussa Hämeenlinnan ja Helsingin välillä alkoi liikennöidä viisi uutta päivittäistä nopeaa junavuoroa.

Kahden tunnin matka Helsinkiin on liikaa

Pendelöijien kannalta harmillista on ollut VR:n strategia korvata kaukojunavuoroja lähijunilla, joita yhtiö ajaa valtion ostoliikennetuella. Monet ihmiset eivät ole halunneet käyttää näitä hitaampia kyytejä, vaan siirtyvät kulkemaan omalla autolla tai bussilla.

– Yksi merkittävä puute on, että Tampereelle ei pääse nopealla junalla aamukahdeksaksi. Selvä aukko aikataulussa on niin sanottu kokousjuna, joka ehtisi Helsinkiin kello 12 aikaan, Levä huomauttaa.

Lisäksi kello 20 Helsingistä lähtevää iltayhteyttä ei lukuisista toivomuksista huolimatta ole palautettu.

– Se olisi tärkeä ravintola- kaupanalan työntekijöille. Juna kyllä tulee, mutta menee ohi.

Lapista tulevaa ja Hämeenlinnassa pysähtyvää IC-junaa ei voi pitää hyvänä junayhteytenä Helsinkiin. Matka nimittäin kestää yli kaksi tuntia, koska juna pysähtyy Ilmalassa tyhjentämään kyydissä olevat autot.

– Tutkimusten mukaan pendelöinnissä tunti ja 10 minuuttia on se aikaraja, joka katkaisee kamelin selän.

Tilastot kertovat, mikä muuttui

Täältä Tampereelle tai Helsinkiin kulkevat työmatkailijat ovat kuitenkin vai yksi puoli asiasta.

– 30 prosenttia Hämeenlinnan työvoimasta tulee muualta. Määrä on merkittävä, kun vaikkapa Vaasassa vastaava prosenttiluku on 15.

Junavuorojen supistukset ovat näkyneet monissa tilastoissa.

– Leikkaukset alkoivat näkyä heti kun niitä tehtiin ja matkustajamäärät Hämeenlinnasta romahtivat. Kun muualla Suomessa junaliikenteen käyttö nousi 20-30 prosenttia, täällä se meni 10 prosenttia miinuksen puolelle, Levä kertoo.

Vuosina 2015-2018 autoliikenne moottoritiellä on kasvanut 5000 autolla päivässä. Näistä 2300 huristelee Helsingin suuntaan ja 2700 Tampereelle.

Levän mukaan junaliikenteen tökkiminen aiheutti piikin myös muuttoliikkeessä.

– Kaupungista on muuttanut pois erityisesti alle 35-vuotiaita aikuisia, joilla on pieniä lapsia ja 50 vuotta täyttäneitä ihmisiä, joiden lapset ovat lähteneet kotoa.

Tampere ajaa sokeasti omaa politiikkaansa

Levän mielestä Hämeenlinnan maine huonojen junayhteyksien kaupunkina ei korjaannu ennen kuin se on palautettu pääradan asemaksi.

Pendelöintiraati on kaupungin perustama junamatkailijoiden edunvalvoja, joka toimii linkkinä VR:n ja kaupungin välisessä vuoropuhelussa. Raadin toimintaan kuuluu myös aktiivinen nettikeskustelu, jonka foorumina toimii Facebookin ”Yhteisellä matkalla – Hämeenlinna” -ryhmä.

Kansalaisten aktiivisuus on edelleen isossa osassa, sillä taistelu junavuoroista on kaikkea muuta kuin voitettu.

– Hämeenlinna on valitettavasti heikko toimija isojen pelaajien keskuudessa. Tampere ajaa vahvasti ja vähän sokeastikin omaa politiikkaansa, Levä pohtii.

– Vahvuutena meillä on suuri joukko kaupunkilaisia, jotka pendelöivät täältä ja ovat verkottuneet laajasti. Heitä löytyy valtionhallinnon yksiköistä ja isoista yrityksistä. He ovat tehneet omissa yhteisöissään paljon töitä VR-yhtiestyön ja Hämeenlinnan yhteyksien parantamiseksi.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset