Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Talvirenkaiden vaihdon aika on käsillä – Uusi tieliikennelaki edellyttää autoilijalta talvikelin ennakointia

Liikenneturva suosittaa varmistamaan renkaiden vaihdon yhteydessä, että niiden urasyvyys on reilusti 3,0 mm korkeampi. Muuten ne voivat olla jo hetken päästä laittomat. Kuva: Riku Hasari
Liikenneturva suosittaa varmistamaan renkaiden vaihdon yhteydessä, että niiden urasyvyys on reilusti 3,0 mm korkeampi. Muuten ne voivat olla jo hetken päästä laittomat. Kuva: Riku Hasari

Sää viilenee ja ensimmäisiä liukkaita ja lumisateita on odotettavissa. Liikenneturva muistuttaa ennakoimaan ja seuraamaan säätiedotteita, ettei talvi pääse yllättämään. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat. Talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle kelin mukaan

Uuden tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Uuden lain myötä talvirenkaiden pakollinen käyttöaika siis pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli näin edellyttää. Kesärenkaita saa tuona aikana käyttää vain, jos tieolosuhteet ovat kaikin puolin kesärenkaille soveltuvat.

– Vaikka talvirenkaita ei uuden lain myötä tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, tulee auton käyttäjän ennakoida, että talvi ei pääse yllättämään. Autossa on oltava talvirenkaat talvikelissä kalenterista riippumatta, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen painottaa.

Heiskanen nostaa ennakoinnin rinnalle reagoinnin: Jos oman auton alla on kesärenkaat ja sää on aamulla talvinen, tulee talvirenkaat vaihtaa alle, turvautua etätöihin tai julkiseen liikenteeseen.

Renkaisiin riittävästi urasyvyyttä

Talvirenkaat voivat olla nasta- tai kitkarenkaita. Renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 3,0 mm. Renkaiden vaihdon yhteydessä Liikenneturva suosittaa varmistamaan, että renkaiden urasyvyys on reilusti 3,0 mm korkeampi, etteivät renkaat ole hetken päästä laittomat.

Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttaa ensisijaisesti kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan ja silloin nastat parantavat pitoa.

Nastamäärät herättäneet kysymyksiä

Nastamäärät ja sallitut poikkeamat ovat jo aiheuttaneet ihmetystä ja kysymyksiä. Vanhojen sääntöjen mukaan nastamäärä eri renkaissa sai poiketa vain 25 prosenttia. Nyt suurempi poikkeama sallitaan, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 prosenttia mitä niissä on ollut uutena.

– Otetaan esimerkki: Jos vanhoissa renkaissa on noin 150 nastaa ja uusissa 250, niin pitääkö ostaa nastaeron vuoksi neljä uutta rengasta, vaikka vanhoista olisi kaksi vielä käyttökelpoisia? Ei tarvitse, koska nastamäärä saa poiketa enemmänkin, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 prosenttia siitä, mitä niissä on uutena ollut, Liikenneturvan Heiskanen sanoo.

Uusin Kaupunkiuutiset

25.11.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

26.11.2020