fbpx
Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Teatteri sai innokkaan pomon – Anna-Elina Lyytikäinen haluaa lisätä Hämeenlinnan teatterin alueellista vaikuttavuutta

Uuden johtajan tavoitteena on tuoda kaupunkiin korkealaatuista ja yllättävääkin teatteria.
Anna-Elina Lyytikäinen on Hämeenlinnan teatterin uusi johtaja. Hallituksen puheenjohtaja Nina Castrén toivotti hänet tervetulleeksi taloon viime perjantaina. Kuva: Pekka Rautiainen
Anna-Elina Lyytikäinen on Hämeenlinnan teatterin uusi johtaja. Hallituksen puheenjohtaja Nina Castrén toivotti hänet tervetulleeksi taloon viime perjantaina. Kuva: Pekka Rautiainen

Kuunteleva, suunnitelmallinen ja innostuva. Näillä sanoilla kuvailee itseään Hämeenlinnan teatterin uusi johtaja Anna-Elina Lyytikäinen.

Hän haluaa tuoda kaupunkiin korkealaatuista ja yllättävääkin teatteria. Lyytikäinen nauttii itse hyvistä kotimaisista draamoista, jollaisia hän aikoo pitää esillä myös Hämeenlinnassa.

– Yksi teatterin tärkeä tehtävä on tukea ja edistää kotimaista draamakirjallisuutta, hän muistuttaa.

Hän kertoo nauttineensa viime aikoina Tampereen Teatterissa muun muassa Antti Mikkolan ohjaamasta Huojuvasta talosta ja Lauri Majalan ohjaamasta Veriruusuista.

Leea Klemolan Vaimoni Casanovasta tuli tunne, että tämähän kertoo minusta. Sitten tajusin, että koko yleisö ajatteli samalla tavalla. Sellaista teatteri on parhaimmillaan: syvästi inhimillistä ja helposti samastuttavaa, Lyytikäinen innostuu.

Vierailijoita ja ajan ilmiöitä

Hänen tavoitteenaan on lisätä Hämeenlinnan teatterin alueellista vaikuttavuutta, nimekkäitä vierailijoita sekä esityksiä, jotka peilaavat yhteiskunnallista keskustelua ja ajan ilmiöitä.

– Jatkossa teemme yhteistyötä niin eri ammattiteattereiden ja vapaiden ryhmien kuin alueellisten taidetoimijoiden kanssa. Vierailut voivat olla aikaisempaa laaja-alaisempia. Ei aina monologeja tai kömpelöä komediaa, vaan kaikkea nykytanssista sirkukseen, hän linjaa.

Hän toivoo ja uskoo teatterin tavoittavan jatkossa myös sellaisia yleisöjä, jotka eivät tähän mennessä ole teatterin katsomoon eksyneet. Tähän hän pyrkii paitsi ohjelmistovalinnoilla, myös teatterin ja Verkatehtaan lipunmyynnin ja markkinoinnin yhdistämisellä.

– Kun näkyvyyttä on enemmän, tavoitamme tosi paljon enemmän ja ihan uusia yleisöjä, Lyytikäinen sanoo.

Hän kertoo kiinnostuneensa teatterinjohtajan pestistä nimenomaan sen vuoksi, että siihen sisältyi uudenlainen yhteistyö Verkatehtaan kanssa.

– Pääsen etsimään uusia toimintamalleja, joita ei ole valmiiksi missään.

Taiteellinen työ saa odottaa

Viime vuoden loppuun Hämeenlinnan teatterin taiteellisena johtajana toiminut Kari-Pekka Toivonen nähtiin Hämeenlinnan teatterilavalla myös näyttelijänä. Tälle keväälle Toivonen on ohjannut Kaukorakkaus-näytelmän.

Näyttelijän ja ohjaajan taustastaan huolimatta Anna-Elina Lyytikäinen kertoo keskittyvänsä etenkin aluksi teatterin johtamiseen ja ohjelmistosuunnitteluun.

– Olen käytettävissä ohjaajaksi, mutta en aio koko ajan olla tuppautumassa taiteelliseen työhön. Johtaminen vie aikaa, joten mietin huolellisesti ne kerrat, kun ohjaan, Lyytikäinen kertoo.

Sopimus vuoden 2024 loppuun

Hän asuu poikansa kanssa Tampereella, josta hän käy Hämeenlinnassa töissä. Kaupunki ei ole hänelle entuudestaan vielä kovin tuttu.

– Olen täällä kuitenkin käynyt katsomassa esityksiä, viimeksi muistaakseni Madaamit (2019) ja Kalenteritytöt (2016).

Lyytikäinen aloittaa tehtävässään ensin osa-aikaisena ja lokakuussa täysiaikaisesti.

Johtajasopimus on voimassa vuoden 2024 loppuun, ja siihen kuuluu kahden vuoden jatko-optio.

Anna-Elina Lyytikäinen

Syntynyt vuonna 1971 Kuopiossa. Asuu Tampereella 10-vuotiaan poikansa kanssa.

Valmistui Teatterikorkeakoulusta näyttelijäksi vuonna 1993 ja ohjaajaksi vuonna 2000.

Työskenteli freelance-ohjaajana ja -näyttelijänä vuoteen 2015, kunnes hänet valittiin Tampereen Teatterin pääohjaajaksi.

Kirjoittanut neljä näytelmää.

Harrastaa ratsastusta ja laitepilatesta.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset