fbpx
Kaupunkiuutiset

Toimittajalta: "Hyvää tiistaita, Heli!" – Tuttavallisten viestien tulva ärsyttää, mutta minkäs sille mahdat

Heli Karttunen. Kuva: Pekka Rautiainen

Onneksi koneet tuntevat elämäni paremmin kuin minä itse. Ainakin sen perusteella, millaisia viestejä sähköposteihin tulee jatkuvalla syötöllä.

“Hei Karttunen, Heli Ota kaikki irti tästä päivästä! Heli, mielipiteelläsi on väliä. Heli, katso aikajanasi kohokohdat. Hei Heli! Kiitos kun kävit meillä. Hyvää tiistaita, Heli!”

Ne tietävät, mitä olen tehnyt ja millainen päivä minulla on. Mahtavaa.

 

Tuttavalliset viestit ärsyttävät, mutta ei niille mitään mahda.

Nykyisin juuri millekään nettisivustolle ei pääse, jos ei hyväksy evästeitä. Hyväksyn siis kaiken kaavamaisesti, ja lähes yhtä kaavamaisesti olen opetellut tyhjentämään selaimen välimuistin. Silti jotain aina ehtii tarttua, varsinkin, jos jollain sivustolla viettää yhtään enempää aikaa.

Jos tilaat netin kautta jotain tai käyt kaupassa, voi sitä viestitulvaa. Toki yleensä tilauksissa kysytään lupaa mainosten lähettämiselle, ja viestit voi myös estää.

 

Evästeet keräävät tietoa kustakin käyttäjästä, hänen mieltymyksistään ja mielenkiinnon kohteistaan. Niiden perusteella robotti arpoo “juuri sinulle” sopivia mainoksia.

Huvittavinta on, kun mainokset menevät välillä ristiin: lapseni saa minulle tarkoitettuja mainoksia, ja minä hänelle suunnattuja.

Ihan niin fiksuja nämä datatiedon kerääjät eivät siis ole, että pystyisivät erittelemään eri henkilöiden mieltymykset, jos koneet ovat saman käyttäjätunnuksen alla.

 

Sähköinen mainosmaailma on yhtä kissanhännänvetoa.

Jos haluat käyttää vaikkapa Facebookin viestipalvelua, törmäät mainoksiin väistämättä. Vaihtoehtona on, että et käytä palvelua, joten valinnanvaraa ei juuri ole.

Tulisi kuitenkin muistaa, että ilmaista sisältöä ei ole: evästeet ja silmille hyppäävät mainokset ovat se hinta, jonka joudut esimerkiksi “ilmaisesta” palvelusta tai nettijutusta maksamaan.

Joskus näistä evästeistä voi olla jopa oikeasti hyötyä: saatan saada sellaista tietoa itseäni kiinnostavasta asiasta, johon en muuten olisi törmännyt.

Pääasiassa tällaiset höpöhöpö-kannustusviestit ja mainokset ovat kuitenkin raivostuttavia ­– ja toimivat siis juuri päinvastoin kuin niiden on ajateltu toimivan.

Yksikään robotti ei voi tietää oikeasti, millainen päivä minulla on juuri tänään.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset