Kaupunkiuutiset

”Tuplamersu” maantiellä

Janakkalalainen autoilija Jari Taljavirta löysi omaperäisen tavan kunnioittaa tulevaa itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaa. Taljavirran Mersuun teipattiin toisen ”mersukuskin”, hävittäjälentäjä Kosti ”Koso” Keski-Nummen kasvokuva sekä sota-aikainen lentokone.

– Luin syksyllä ”Kososta” kertovan kirjan. Siitä sain idean tällaiseen teippaukseen. Kun lupa irtosi, niin toimeksi vain, Taljavirta kertoo kuorma-autonsa teippaustaustaa. Teippauksesta vastasi paikallinen erikoisosaaja Ville Myllymäki.

Jari Taljavirta kuskaa autonsa tänään lauantaina Keski-Nummen itsensä nähtäväksi.

Taljavirta sanoo tällä tavalla osoittavansa kunnioituksen isänmaan itsenäisyyden puolustajille.

– Onhan tämä toteutettu hieman pilke silmäkulmassa, mutta arvokastakaan asiaa ei aina tarvitse lähestyä ryppyotsaisesti.

Kun ammattiautoilijan Mersu on liikkunut nyt muutaman viikon liikenteessä, on vastaanotto ollut pelkästään myönteinen.

– Peukkua näyttää aika moni!

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset haastatteli Keski-Nummea hänen 90-vuotissyntymäpäiviensä alla vuonna 2013. ”Koso” täyttää siis pian 93 vuotta.

Haastattelussa hän totesi, että ”tiesi” jo viisivuotiaana tulevan ammattinsa: hänestä tulisi lentäjä, hävittäjälentäjä.

Sitä hän ei voinut aavistaa, että haaveen toteutuminen tietäisi taistelulentäjän tehtäviä sotataivaalla ja hengenvaarallista haavoittumista Suomenlahden yllä.

– Jatkoin lentäjänä vielä sodan jälkeenkin, mutta avioitumisen myötä tuli eteen ammatinvaihto. Vaimo ei jaksanut enää pelätä puolestani, legendaarisen Hävittäjälentolaivue 24:n viimeisin elossa oleva lentäjä-ässä Kosti Keski-Nummi kertoo.

Keski-Nummi työskenteli lentäjäuransa jälkeen opettajana eri puolella Suomea.

Kun Talvisota alkoi, haki silloin 16-vuotias Keski-Nummi heti Ilmasotakouluun. Hakemus hylättiin hakijan iän vuoksi. Vuotta myöhemmin tärppäsi, sillä 17-vuotiaana alkoi koulutus hävittäjälentäjäksi.

Yli kahden vuoden lentäjäkoulutuksen ja päälle annetun mekaanikkokoulutuksen jälkeen Keski-Nummi pääsi harjoittelemaan jo sodassa käytetyillä koneilla – ampumista ja kaikenlaisia ”immelmanneja” sotatoimia silmällä pitäen.

Kosti Keski-Nummi määrättiin Suulajärven kentälle, joka sijaitsi eteläisellä Kannaksella. Hävittäjälentolaivueessa lensivät muun legendaariset lentäjät Gustaf Magnusson, Jorma ”Joppe” Karhunen, Hans ”Hasse Windt, Ilmari Juutilainen – kaikki maamme taistelulentäjät.

–  Alkuun koneena olivat pääasiassa Brewsterit, myöhemmin silloisen ajan hävittäjäkoneiden ykköset, Messerschmitt 109 G 6-koneet. Se oli ensimmäinen täysmetallikone Suomen ilmavoimissa, Keski-Nummi kertoo.

Hänen kohdallaan taitepäivä oli kesäkuun 28:s vuonna 1944. Hän oli tiedustelulennolla Lavansaaren ilmatilassa yhdessä Hasse Windtin kanssa.

– Tänä päivänäkään kukaan ei tiedä, miten minut ja Hasse yllätettiin.

–  Minun koneeseeni osui ohjaamoon ja toiseen siipeen. Minä haavoituin päähän ja kone vaurioitui. Sanoin Hasselle radion kautta, että nyt tuli lopullinen lähtö!

Keski-Nummi sai pahasta vammastaan huolimatta ohjattua koneen kohti mannerta.

– Liukumalla pääsin koneen kanssa juuri ja juuri rajalinjan yli. Laskeuduin pellolle ja pääsin ohjaamosta makaamaan siiven päälle. Muistikuvissa on vielä pelastajien tulo, mutta sitten on pimeää. Heräsin kunnolla vasta sairaalassa Helsingissä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

29.9.2020