Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Uskaltaako miljoonaa matkailijaa tulla tänä kesänä Hämeenlinnaan? – Markkinointia ei ole vielä aloitettu, kun odotellaan koronatilanteen helpottumista

Hankala koronatilanne seisottaa Hämeenlinnan seudun matkailua.
Vankilamuseo on Hämeenlinnan guuglatuin ja kysytyin kohde. Kuva: Riku Hasari
Vankilamuseo on Hämeenlinnan guuglatuin ja kysytyin kohde. Kuva: Riku Hasari

Tulevan kesän on ennustettu olevan kaikkien aikojen kotimaan matkailukesä.

Vallitsevassa koronatilanteessa ulkomaanreissuja vielä lykätään ja tekemistä ja kokemista etsitään kotimaasta.

Vuosittain Hämeenlinnassa käy 1 250 500 vierailijaa. Matkailutuottoa he jättävät noin 100 miljoonaa euroa. Linnan Kehityksen teettämän kyselyn mukaan vuonna 2020 85 prosenttia vastaajista oli halukkaita vierailemaan kaupungissa.

Millä tavalla Hämeenlinna on varautunut matkailijoihin ja heidän houkuttelemiseensa, Linnan Kehityksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Tiitola?

– Aloittelemme pian kaupunkimarkkinointia. Meillä on siihen varattuna 30 000 euroa. Ostamme näkyvyyttä digikanavista ja somekanavista.

– Lisäksi markkinoimme tietenkin Visit Hämeenlinna -sivuilla ja omilla somekanavillamme.

Mitkä ovat kärkikohteet, joita markkinoidaan?

– Kyllä ne ovat esimerkiksi Iittala ja Aulanko. Tärkeää on jakaa somesisältöä ristiin. Näin teemme esimerkiksi juuri Iittalan ja Aulangon kanssa. Silloin saadaan näkyvyyttä paljon enemmän kuin että jokainen markkinoisi yksin.

Mikä on Hämeenlinnan haetuin kohde analytiikan perusteella?

– Vankilamuseo ehdottomasti. Sen perässä tulevat linna, Aulanko ja lapsiperheteemat sekä museot ja luonto.

Millä tavalla yksittäinen matkailukohde voi varmistaa näkyvyytensä?

– Pitää hoitaa verkko niin, että sieltä löytyy sisältöä, joka on tehty asiakkaan näkökulmasta. Kannattaa miettiä, mitä matkailija ajattelee, kun hän suunnittelee reissua. Samoja ja guugletettuja fraaseja pitäisi osata toistaa, tyyliin ”tekemistä Hämeenlinnassa”.

Kaupungin strategiassa Hämeenlinnan pitäisi olla 5:ksi vetovoimaisin matkailukohde. Mielipidesivun tekstiviestin lähettäjän mukaan Hämeenlinna on sijalla 25. Onko markkinoinnissa onnistuttu?

– Absoluuttista mittaristoa ei ole eikä taida olla ranking-listaakaan. Emme seuraa lukua vuosittain vaan mittaamme päiväkävijöitä ja käytettyä rahaa. Hämeenlinnassa käy 1,3 miljoonaa päiväkävijää vuodessa, jotka jättävät matkailutuloa noin 100 miljoonaa euroa vuosittain. Siinä on potentiaalia.

Mistä tiedetään, mitä nämä päiväkävijät haluavat?

– Teemme tänä kesänä kesä,- heinä- ja elokuussa heille verkkokyselyn. Tietoa kerätään helppokäyttöisellä digitaalisella kyselyllä, jonka matkailijat täyttävät matkapuhelimilla. Matkailutulon kokonaiskuva muodostetaan yhdistämällä tietoa avoimiin tietolähteisiin, tilastotietoihin sekä Telian puhelinoperaattoridataan Salmi Platformin oman algoritmin mukaisesti.

Kyselyn avulla saadaan parempi ymmärrys vierailijoista ja miten kaupungissa voidaan parantaa matkailupalveluita.

Odottava tunnelma

Median uutisointi vaikuttaa siihen, miten matkailupalveluita varataan ennakkoon. Erityisesti maakunnan ja Hämeenlinnan alueen koronatilanteesta uutisointi vaikuttaa hotelli- ja aktiviteettivarauksiin.

Linnan kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo sanoo, että yrittäjillä on nyt odottava tunnelma.

– Nykyinen tilanne tuo epävarmuutta, eikä kukaan matkailuyrittäjä ole markkinoinut vielä juuri mitään.

Mertamon mukaan isompia markkinointiponnistuksia tehdään, kun tilanne on tasaantunut.

– Aktiviteettipalveluiden tuottajilla on myös hankalaa, kun rajoituksista ei oikein tiedä, mitä ne kesällä ovat.

Mökkilomat vetävät

Ainoastaan mökkiyrittäjillä tilanne on valoisa, sillä mökkejä on varattu ahkerasti koko kesäksi.

Myös luontokohteet vetävät. Esimerkiksi Metsähallitus odottaa isoja kävijämääriä.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset