Kaupunkiuutiset

”Vähemmän sokeria, enemmän kasviksia”

Yhdessä maustetussa viilipurkillisessa on sokeria jopa kymmenen sokeripalan verran. Tämä kävi ilmi Maa- ja kotitalousnaisten Syö hyvää -tapahtumassa MLL:n Taaperokahvilassa Turuntiellä, jossa ruoka-asiantuntija Satu Nokkonen tutustutti hämeenlinnalaisäitejä uusiin ravitsemussuosituksiin ja antoi vinkkejä lapsiperheen ruokailuun.

– Tässäkin hankkeessa pyrimme lisäämään kasvisten käyttöä ja vähentämään sokerin käyttöä, Nokkonen valaisee.

Maksuttomaan tapahtumaan oli kokoontunut reilu kymmenkunta äitiä lapsineen. Sokerimäärävertailupisteessä elintarvikkeiden sisältämä sokeri oli havainnollistettu sokeripaloin. Karkkien ja limsan makeus oli yleisesti tiedossa, mutta viili, mysli ja pillimehu yllättivät sokerimäärällään, mikä herätti myös keskustelua. Moni harmitteli, että usein terveellisempi vaihtoehto on kalliimpi.

– Ja päiväkodeissa välipalat ovat usein makeita ja leipä vaaleaa, äidit pohtivat.

Perusasiat hallussa

Äidit saivat tietoiskun lisäksi tutustua lasten kanssa tehtävärataan, josta löytyi niin maisteltavaa, haisteltavaa, tunnusteltavaa kuin naposteltavaakin.

Monille ravintoasiat olivat entuudestaan tuttuja. Hankalimmaksi äidit kokivat pakkausmerkintöjen laajan kirjon.

– Vähäsuolaisuudesta tai -sokerisuudesta ei välttämättä ole pakkauksessa merkintää, ja vaikka jossakin tuotteessa on sydänmerkki, ei se ehkä muilta osin olekaan paras vaihtoehto, Maisa Laine sanoo.

Havainnollinen sokerimäärävertailu sai kiitosta.

– Se on konkreettista. Vastaavia esimerkkejä, että kuinka monta sokeripalaa kukin elintarvike sisältää, saisi olla enemmänkin esillä, Laine sanoo.

Kasviksia ja kalaa

Satu Nokkonen kertoi ryhmälle ruokailun perusasioita. Niitä ovat säännöllinen ateriarytmi, riittävä kuidun saanti, kasvisten syönti, pehmeät rasvat sekä piilosokerin ja suolan välttäminen. Äidit saivat mukaansa esitteitä, joissa oli tieto aiheesta sekä esimerkkejä sopivista aterioista.

– Ykkösasia varsinkin lapsiperheissä on se, että ateriarytmi on säännöllinen. Myös yhteiset ruokailuhetket ovat tärkeitä, Nokkonen tähdensi.

Uusissa ravitsemussuosituksissa kasvikset, marjat ja hedelmät ovat ruokapyramidin perusta. Aikuisen pitäisi syödä kasviksia puoli kiloa päivässä. Kalaa olisi hyvä syödä kaksi kertaa viikossa, ja jokaisella voisi olla viikoittain kasvisruokapäivä.

– Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä syötäisiin kourallinen kullakin aterialla, eli kuusi kertaa päivässä.

Aivan pyramidin huipulla ovat herkut.

– Ruokailun ilo olisi syytä säilyttää. Kaikkea voi syödä, kunhan syö kohtuullisesti, Nokkonen hymyilee.

Tilaisuus liittyi Syö hyvää -hankkeeseen, joka on RAY:n rahoittama ja Kuluttajaliiton hallinnoima. Lisätietoa elintarvikkeista löytyy Syö hyvää -nettisivustolta.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset