Kaupunkiuutiset

Väistämisvelvollisuus jyrää etuajo-oikeuden

Kaupunkiuutisten lukija on tuohtunut pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisestä. Vaaratilanteet kasvavat, kun pelisäännöt ovat hukassa.

Hämeen poliisilaitoksen komisarion Tarja Lindstedtin mukaan poliisit tarkkailevat pyöräilijöitä muun työnsä ohessa

– Joskus pyöräilijälle saattaa rapsahtaa sakko, mutta yleensä lievemmän tien kautta huomautamme pyörällä kulkevaa, komisario kertoo.

Poliisi saa yleisvalituksia pyöräilijöistä tasaiseen tahtiin.

– Osalla pyöräilijöistä ovat liikennesäännöt hakusessa, tai sitten ne eivät vaan kiinnosta, Lindstedt huomauttaa.

Polkupyöräilijää koskevat samat säännöt kuin autoilijaa. Pyöräilijän on väistettävä aina jalankulkijaa.

Kevyen liikenteen väylällä pyörätie ja jalkakäytävä saattavat olla rinnakkain. Omat puolensa on erotettu valkoisella viivalla.

– Tällöin liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille. Pyöräilijä ajaa oman väylänsä oikeassa reunassa.

Pyöräilijä pysyy väylän oikealla puolella myös, jos pyörätie ja jalkakäytävä ovat yhdistetty. Jalankulkija puolestaan saa käyttää kumpaa reunaa tahansa.

Pyöräilijän on jo turvallisuuden takia ohitettava samalla puolella kävelevän tai pyöräilevän aina vasemmalta puolelta, ei pientareen kautta.

Vain lapset saavat ajaa jalkakäytävällä

Kävelykadulla jalankulkijoilla ei ole velvoitetta kulkea tien reunassa, vaan pyöräilijän on annettava apostolinkyytiläisille tilaa.

– Pyöräilijän nopeus on aina syytä sovittaa tilanteeseen, vauhtia saa olla max 20 kilometriä tunnissa. Pyörätiellä puolestaan nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla.

Moottoriajoneuvojen seassa liikkuessa pyöräilijän on pysyttävä tien oikeassa reunassa.

– Ydinkeskustassa on pyöräiltävä muun liikenteen seassa, jos pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää ei ole erikseen merkitty.

– Olen nähnyt myös pyöräilijän, joka posotti yksisuuntaista vastakarvaan voittaakseen aikaa.

Jalkakäytävillä saavat ajaa vain alle 12-vuotiaat. Suojatietä pitkin ei saa kurvailla kukaan.

Suojatietä pitkin ajoradan voi ylittää pyöräillen vain, jos suojatie jatkuu pyörätien jatkeena. Jatke on merkitty vierekkäisillä katkoviivoilla.

– Tällöinkin pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevia ajoneuvoja.

Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei suojatiellä saa pyöräillä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille.

– Tässä tapauksessa suojatietä pitkin saa edetä vain taluttamalla pyörää.

Kypärä on halpa henkivakuutus

Laki ei tunne sanaa etuajo-oikeus, on vain väistämisvelvollisuus

Fillaroijan on pyörätieltä ajoradalle siirtyessä väistettävä sivuttaisliikennettä esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä. Risteyksestä kääntyvän auton taas on väistettävä tietä ylittävä pyöräilijä.

– Millä tahansa ajoneuvolla kärkikolmion tai stop-merkin takaa tulevan on aina väistettävä muuta liikennettä. Vasemmalle kääntyvä väistää taas aina vastaantulevia.

Väistämisvelvollisuus pätee myös pihakadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta tielle siirtyessä.

Liikenneympyrästä poistuva on risteyksessä oikealle kääntyvä, ja siksi puolestaan väistää ympyrän vieressä olevalla pyörätiellä ajavia pyöräilijöitä.

Lindstedt haluaa huomauttaa, ettei matkapuhelin kuulu pyöränsarviin tarttuneen käteen. Myöskään pyöräilykypärän merkitystä ei voi liikaa alleviivata.

– Kypärä on halpa henkivakuutus, jota kannattaa käyttää.

Miekkalinnan pihalla vietetään Poliisin päivää 30. elokuuta. Kello 10–14 pidettävässä tapahtumassa käsitellään muun muassa liikenneturvallisuutta.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

27.9.2020