Kaupunkiuutiset

Vanajantie levenee tulevaisuutta varten

Vanajantien pätkä Verkatehtaan nurkilta Kutalanjoelle on tunnettu kuoppaisuudestaan. Kahvipöytäkeskusteluissa on vuosikymmeniä jo mietitty, mikä tien pintaa repii hajalle niin, että väylän varrelta on hyvänä päivänä voinut löytää tusinan verran autoista lentäneitä koristekapseleita. Monet ovat arvailleet, että ongelmat johtuvat suopohjasta.

– Kadun perustus on ollut heikko ja siinä on ollut kantavuusongelmia, kunnallistekniikan suunnittelija Esa Ränkman kaupungilta vahvistaa.

– Pinnan alla on ollut 5-10 metrin kerroksia savea ja turvetta ennen kantavaa moreenirakennetta.

Yksi ratkaisu tällaisessa tilanteessa on täydellinen massanvaihto, joita on tehty Aurinkokadulle ja Keinusaareen.

– Vanajantien työmaa on niin laaja, että massanvaihtoa ei pidetty hyvänä ratkaisuna. Tässä tapauksessa kovaan pohjaan porataan kalkkipilareita, jotka toimivat vähän samaan tapaan kuin talon perustukset.

Neljälle kaistalle

Kaupunkilaisia on ihmetyttänyt työmaan koko, sillä noin 300 metriä pitkää pätkää on myllätty lähes yhtä leveästi.

– Kadun saneerauksessa varaudutaan tulevaisuuteen, jolloin liikennemäärät ovat kasvaneet, Ränkman selittää.

– Työt liittyvät pitkän aikavälin kehitysideaan, jossa on liikenneyhteys Vanajantieltä pääradan ali Katisten kiertolíittymään. Kun se joskus toteutuu, Vanajantiellä on hyvä olla kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Silloin tulee myös kysymykseen Kutalanjoen sillan leventäminen.

Tietyön suunnittelu ja toteutus perustuvat myös Keinusaaren ja Aurinkokatu kakkosen kaavaan.

– Molemmin puolin tietä on kaavoitettu asuinkerrostaloja, joten nyt tehdään vahvat pohjat, ennen kuin taloja aletaan rakentaa.

– Tämän ykkösvaiheen jälkeen katu tulee olemaan kaksikaistainen ja siihen tulee kevyen liikenteen väylät kummallekin puolelle sekä tilaa viherpainanteille. Remontin aikana tehdään vesijohtoverkkoa Keinusaari kakkosen alueelle, kaupungin hulevesiverkkoa rakennetaan ja vedellään kaapelisuojaputkia, sähköjä ja puhelinyhteyksiä.

Oleellinen pätkä

Vanajantien saneerauksen ykkösvaihe valmistuu pääpiirteittäin vuoden loppuun mennessä.

– Ihan kaikkia viimeistelytöitä ei voi talvella tehdä, Ränkman sanoo.

– Todennäköisesti paikalle tehdään tänä vuonna jonkunlainen pohja-asvaltti kulutuskerrokseksi, mutta lopullinen päällyste ja jotkut vihertyöt jäävät keväälle.

Vanajantien kuoppia jatkuu pitkälti vielä Kutalanjoen jälkeenkin, mutta niiden suuntaan työmaa ei ole kasvamassa ainakaan tässä vaiheessa. Väylän nelikaistaiseksi muuttumisen ajankohtaa on myös vaikea arvioida.

– Varmaankin saneerausta jatketaan joskus pidemmälle, mutta tällä hetkellä budjetissa ei ole rahaa koko Vanajantielle. Nyt tehty pätkä on se oleellisin osa tonttien rakentamisen kannalta, Ränkman pohtii.

– Liikenneyhteys kymppitielle riippuu sitten polittisista päätöksentekijöistä ja tilaajajohtajista. Pelkästään pääradan alittaminen on valtava työmaa ja todella iso kustannus.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset