Kaupunkiuutiset

Verotoimiston kolmen tunnin aukiolo kuumentaa tunteita ja syystä – Asiakas pakotetaan verkkoon tavalla tai toisella

Heli Karttunen Kuva: Toni Rasinkangas
Heli Karttunen Kuva: Toni Rasinkangas

Kun ensimmäiset isot firmat siirtelivät palveluitaan verkkoon, suhtauduin asiaan ylimielisen naureskelevasti, että heh heh, luuletteko todella, että ihmiset niitä käyttävät.

Sittemmin on hymy hyytynyt.

Nykyisin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että palvelut ovat pääsääntöisesti verkossa. Ja piste.

Virasto ei ole bisnes, vai onko?

Ei siinä auta kuluttajan kuin nöyrtyä ison ja mahtavan edessä, jos haluaa käyttää sähköä, puhelinta, teeveetä tai muita elämälle välttämättömiä hyödykkeitä.

Pörssiyhtiöillä sen vielä ymmärtää, niille kysymys on bisneksestä. Ja ainahan voi ostaa jostain muualta, jos palvelu ei miellytä.

Nyt valtion ja kuntien virastot ovat alkaneet seurata perässä.

Kolme tuntia jonossa on liikaa

Tällä viikolla saimme lukea 19.5. Kaupunkiuutisista, kuinka paikallisen verotoimiston naurettavuuksiin supistettu aukioloaika kuumentaa tunteita. Joku kertoi jonottaneensa kolme tuntia saadakseen asiansa hoidettua. Ei ihme, jos ärräpäitä lentelee.

Kaikkia veroasioita ei edelleenkään voi hoitaa verkossa, eikä verkon käyttö ole kaikille mahdollista, ja syitä siihen on monia.

Verkkoon tavalla tai toisella

Verotoimistossa aukiolosupistuksia perustellaan koronalla, mutta paha aavistukseni on, että käytäntö tulee jäädäkseen – veronmaksajat pakotetaan verkkoon tavalla tai toisella.

Jutussa Sisä-Suomen verotoimiston verojohtaja Sirkku Mäkelä esitti, ”etteivät asiakkaat toimistoihin tule”.

Eivät tietenkään tule, jos sinne ei pääse! Hieno tapa saada tilastot näyttämään siltä, ettei palvelua juuri käytetä – pidetään ovet kiinni. Ja sitten voidaan supistaa.

Palveluita pitää pystyä käyttämään

Edes jotain pientä rotia tähän verkkointoiluun tuo 2019 portaittain voimaan astunut digipalvelulaki.

Laki vaatii viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi. Esimerkiksi julkishallinnon mobiilisovellusten pitää olla helppokäyttöisiä 23. kesäkuuta mennessä.

Kun verkossa nyt sitten ollaan, ainakin julkisten palveluiden pitää olla sellaisia, että lähes jokainen niitä pystyy käyttämään.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset