Kaupunkiuutiset

Yhden miehen "showsta" isoksi toimijaksi

Keskellä Katinalan peltoa sijaitsevan Torvinen Showtekniikan 800 neliön hallissa on kilometreittäin piuhoja, erilaista ääni- ja valotekniikkaa, kasoittain lavarakenteita sekä melkoinen määrä kuljetuslaatikoita.

Monikaan ei välttämättä tiedä, että alun perin Torvisen yhden miehen DJ-toiminnasta ponnistanut ääni- ja valotekniikkayritys kuuluu nykyisin alansa kahdenkymmenen suurimman joukkoon Suomessa.

– Olemme alalla keskisuuri yritys. Viime vuodet olemme kasvaneet 10–20 prosentin vuosivauhtia. Vuoden 2017 liikevaihto oli karvan yli miljoona euroa ja tavoitteena on maltillinen kasvu tänäkin vuonna, Torvinen Showtekniikan perustaja, hämeenlinnalainen Sami Torvinen kertoo.

Vuosi sitten Torvinen Showtekniikka jakautui kahteen osakeyhtiöön.

– Jaoin vastuuta pitkäaikaisille työntekijöilleni. Panu Koskinen vastaa nyt osakkaana ja toimitusjohtajana kaikista keikkoihin liittyvistä asioista ja vastaavasti Tommi Tjukanov asennuksista. Vähensin myös kaksi vuotta sitten omia henkilökohtaisia keikkahommiani. Kun olin vielä silloin itse tien päällä keikoilla yli sata päivää vuodessa, niin se tuli selväksi, että ihan näin en voi enää jatkaa, Torvinen sanoo.

Firman tärkeimpiä bändiasiakkaita ovat muun muassa JVG, Mika Ikonen sekä Tuure Kilpeläinen ja Kaihon Karavaani. Lisäksi Panu Koskinen työskentelee freelancerina Jenni Vartiaiselle ja Torvinen on viime aikoina häärinyt aika ajoin teknikkona Neljä Ruusua -yhtyeessä.

– Kaikki toiminta on lähtenyt kysynnästä, en ole koskaan markkinoinut mitenkään. Tämä on myös ala, jota on todella vaikea markkinoida. Puskaradio ja verkostoituminen ovat ne, millä mennään eteenpäin, Torvinen kertoo.

Yrityksen kädenjälki on tullut varmasti myös monelle hämeenlinnalaiselle tutuksi muun muassa Sibelius- ja Itsenäisyysfantasian, Sulasolin Musiikkipäivine sekä Aulanko Areenan tapahtuman yhteydessä.

– Teemme yhteistyötä Hämeenlinnan kaupungin kanssa ja olemme vastanneet myös useiden muiden kaupunkien tapahtumien tekniikasta. Uutena asiana olemme aloitelleet yhteistyötä seurakuntien sekä erilaisten kulttuuritoimijoiden kanssa.

Vuosi 2007 oli käännekohta niin Torvisen uran kuin yrityksenkin kannalta. Yhden miehen DJ-firmana 1999 aloittanut Torvinen laajensi toimintaa 2000-luvun alussa ensin DJ-toimistoksi ja sitä kautta ääni- ja valotekniikkaan. Ollessaan työkeikalla Lohjalla paikallisten bändien illassa Torvinen tutustui Popgramin – nykyisen Warner Music Liven – ihmisiin.

– He kysyivät, pääsisinkö seuraavana päivänä tekemään keikkaa. Artistin nimi oli Cheek, Torvinen kertoo.

Hän toppuuttelee saman tien, että tuossa vaiheessa Cheek odotteli vielä lopullista läpimurtoaan. Mutta yhtä kaikki yhteistyötä tehtiin useamman vuoden ajan.

– Olen ihan itse ollut Cheekin kanssa keikalla sellaisissa diskokellareissa, että huh huh, Torvinen naurahtaa

– Nopeasti saatiin asiakkaiksi myös muita bändejä. Siinä oli Kymppilinjaa, Redramaa, Darudea, Astetta, Arttu Wiskaria, Egotrippiä ja kaikenlaista, hän luettelee.

Vuoden 2007 jälkeen yökerhobisnes hiipui. Siinä vaiheessa Torvisen yrityksen toiminta siirtyi kokonaan ääni- ja valotekniikan puolelle.

– Kaihon Karavaanin kanssa olemme tehneet yhteistyötä bändin ihan ensimmäisestä keikasta lähtien. JVG tuli asiakkaaksi aika pian ”Pienissä häissä” -hitin jälkeen.

Erityisesti Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin ensimmäinen keikka Helsingissä 9. lokakuuta 2009 on jäänyt Torvisen mieleen.

– Keikka oli Helsingissä Friday-pubissa, entisessä ns. makkaratalossa. Sinne myytiin noin 40 kappaletta viiden euron lippuja. Siitä lähdettiin.

Ylipäänsä muusikot jaksavat aina hämmästyttää. Tuure Kilpeläinen teki vuonna 2015 yhteistyötä senegalilaisen maailmanmusiikkiyhtyeen Orchestra Baobabin kanssa esiintyen muun muassa Helsingin juhlaviikoilla.

– Senegalilaisyhtyeessä oli kymmenen äijää, joista nuorin oli kai 60-vuotias. He puhuivat ranskaa, mitä minä en ymmärrä, ja minä taas englantia, mitä he eivät juurikaan ymmärtäneet, joten kommunikointi hoidettiin pääasiassa käsiä heiluttamalla. Mutta komeita keikkoja niistä tuli ja hyvin siitä selvittiin, hän pohtii, ja jatkaa:

– Tässä täytyy tuntea monenlaisia musiikkityylejä ja pitää pystyä asioimaan erilaisten ihmisten kanssa vaihtuvissa tilanteissa. Nämä hommat eivät kuitenkaan ole vaikeita, kun on vain hyvin valmistautunut ja tietää mitä tekee.

Nykyisin firma työllistää Torvisen lisäksi seitsemän täyspäiväistä työntekijää sekä vaihtelevan määrän freelancereita, ja myös harjoittelijoita. Torvinen kertoo, ettei hänellä itsellään ole muuta koulusivistystä kuin peruskoulun päästötodistus ja uimakandidaatin paperit.

– Näissä hommissa ei suoraan koulunpenkiltä keikalle mennä. Asioita joutuu opettelemaan paljon itse. Merkittävin oppi tulee vasta käytännön elämässä. Valtaosa Showtekniikan tyypeistä ei ole ”yhden asian ihmisiä”, vaan porukalla on aika monipuolista osaamista.

Firma käyttää alihankkijoita sekä toimii myös itse alihankkijana. Uutta kalustoa ostetaan aina sitä mukaa kuin tarve vaatii. Hattulan Katinalaan yritys muutti vuonna 2012, kun tilat Hämeenlinnassa kävivät ahtaiksi.

– Sijainti on loistava. Tästä on vain pari kilometriä moottoritielle ja lyhyt matka kaikkialle, missä tapahtuu.

Elenia Areenalla, Ritari Areenalla ja torilla järjestetyt tapahtumat ovat olleet tähänastisista tekniikkatoteutuksista isoimpia. Asennuspuoli on ollut mukana haastavissa projekteissa Länsimetrossa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Suurin osa liikevaihdosta tulee kuitenkin ihan perushommista. Keikkatyypit tekevät välillä ihan ”kaksi kaiutinta ja yksi mikrofoni” -tyylisiä juttuja ja asennustyypit ripustelevat videoprojektoria naapurifirman neukkarin kattoon, Torvinen sanoo.

– Me ei tehdä sisältöä, eikä sotkeuduta siihen, että kuka soittaa ja miten soittaa, se on jonkun muun homma. Me olemme se toimija taustalla, joka varmistaa, että ääni kuuluu, kuva näkyy, valot vilkkuvat ja homma toimii hyvin ja aikataulussa.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

5.12.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

5.12.2020