fbpx
Kaupunkiuutiset

Yksityinen menestyy palvelun laadulla

Sote-uudistus tulee. Siihen uskovat jo kaikki.

Miten se näkyy kansalaisten arjessa? Kysymykseen ei pysty vastaamaan vielä yksikään suomalainen. Ei edes ministeri, ei korkea virkamies.

Uudistuksen lähestyminen on vaikuttanut jo pitempään terveyspalveluja tarjoavien yritysten ketjuuntumiseen. Pienet, ja vähän suuremmatkin paikallisesti toimivat yritykset on ostettu pois markkinoilta. Ostojen takana ovat ylikansalliset ja kansalliset suuret ketjuyritykset.

Hämeenlinnassa esimerkki tästä ketjuuntumisesta koettiin viime viikolla, kun valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan yhtiö Pihlajalinna ilmoitti ostaneensa paikallisessa omistuksessa olleen Linnan Klinikka -lääkäriaseman.

Samassa kiinteistössä Linnan Klinikan kanssa toimiva Linnan Hammaslääkärit -yritys ei kuulu kauppaan, vaan se jatkaa edelleen omana yksityisenä yrityksenään.

– Ketjuyritykseen liittyminen ei ole minulle tällä hetkellä punnitsemisen arvoinen vaihtoehto, yrittäjä Anu Sarin-Arola vakuuttaa. Hän sanoo antavansa paljon painoarvoa muille arvoille kuin maksimaalisten voittojen haalimiselle.

– Yksi tärkeimmistä asioista on työilmapiiri ja sen rakentavat työkaverit. Viihtyisä työyhteisö näkyy myös asiakkaan suuntaan.

Hän uskoo pienen toimijan menestyvän hyvällä palvelulla, kaikkinaisella joustavuudella sekä hinnalla.

 

Hänelle, niin kuin liki jokaiselle suomalaiselle on vielä täysin usvan peitossa, mitä tuleva sote-uudistus tuo tullessaan. Tilanne on koko sosiaali- ja terveydenhuollon alalla vähintäänkin hämmentävä.

– Pieni yrittäjä pohtii esimerkiksi sitä, että halutaanko tällaisilla uudistuksilla ajaa pienet yritykset isojen ketjujen syliin. Asiakkaan kannalta riittää pohdittavaa myös siinä, miten uudistus vaikuttaa palvelujen laatuun, hintatasoon ja palvelujen saatavuuteen. Kokonaisuus ei ole lainkaan helppo rasti, Sarin-Arola pohtii.

Täysiä arvoituksia pienen yrityksen kannalta ovat esimerkiksi käyttöön tulevien palveluseteleiden rooli sekä valinnanvapaus kaikkinensa.

Alaa seuraavana hän on huomannut, että ketjuuntumiselle on valtakunnassa syntynyt jo pienimuotoinen vastaliike valtavirtaa vastaan – pienet alueelliset toimijat ovat liittoutuneet pieniksi “ketjuiksi” omalla seutukunnallaan. Hämeenlinnan seudulla esimerkiksi hammaslääkäripalveluiden osalta pienten yksityisten toimijoiden määrä on koko ajan supistunut.

– Minulla ei ole sinällään mitään isoja ketjuja vastaan, olen itsekin sellaisessa työskennellyt. Siitä syystä myös tiedän, että ketjuissa palvelut ohjataan ajan kanssa samaan muottiin, asiakkaan yksilölliset tarpeet jäävät siinä ilman riittävää huomiota. Tämä on fakta, Anu Sarin-Arola vakuuttaa.

Yhtenä esimerkkinä palvelujen joustavuudesta hän ottaa aukioloajat:

– Meillä on mahdollisuus ilta- ja viikonloppuvastaanottoihin ja akuuttipäivystykseen. Harvapa näitä nykyään tällä toimialalla tarjoaa. Kun työskentelemme tarvittaessa yhdessä suukirurgien tai hammasteknikoiden kanssa.

 

Linnan Hammaslääkäreiden asiakaspalveluista vastaa Pia Kuvaja sanoo myös asiakkaiden reagoivan ketjuuntumiseen.

– Suomalaiset ovat niin valveutuneita, että seuraavat tällaisia asioita tarkasti. Olen itse nähnyt sen, että asiakkaat vaihtavat palveluntarjoajaa, kun yritys on liittynyt osaksi kansainvälistä ketjua, Pia Kuvaja kertoo omiin kokemuksiinsa perustaen.

Yrittäjä Sarin-Arolalla on samansuuntaisia kokemuksia:

– Kun kansainvälisillä ketjuilla on tavoitteena pelkästään mahdollisimman suuren voiton hankkiminen ja voittojen ulosvienti Suomesta, asiakkaat reagoivat siihen omalla tavallaan.

 

Yrittäjänä Sarin-Arola sanoo antavansa erityisen paljon arvoa työilmapiirille, työkavereille sekä mahdollisuudelle päästä käyttämään omia vahvuuksiaan mahdollisimman laajalti. Hänen mielestään se ei suurissa yritysketjuissa läheskään aina onnistu, koska kaikki on määritelty tiukkaan vakioiduiksi palvelupaketeiksi.

– Terveydenhoitoalalla se ei ole paras mahdollinen ratkaisu.

Muutamia vuosi sitten perustamansa yrityksen lähtökohtia yrittäjä kuvaa näin:

– Pyysin kanssani työskentelemään tuntemiani kokeneita kollegoita. Heidän kollektiivinen, näkemyksiä vaihtava toimintatapa on Linnan Hammaslääkäreiden tavaramerkki – kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen aikaansaamiseksi, Anu Sarin-Arola avaa omaa yritysfilosofiaansa.

Hänen mukaansa tämä näkyy asiakkaille aina yksilöllisenä palveluna, jossa ihmisen erikoistoiveet ja -tarpeet otetaan huomioon.

– Mutta hinnassa se ei näy. Itselläni ei ole päällimmäisenä tavoitteena kerätä mahdollisimman suuria voittoja, kuten sijoitusyhtiöiden omistamilla kansainvälisillä ketjuilla. Niille voittomarginaalin kasvattaminen on ensiarvoisen tärkeää, mikä näkyy myös hinnoittelussa. Asiakkaan kannalta erittäin arvokkaissa operaatioissa pieni toimija pystyy neuvottelemaan maksuaikatauluista.

– Itselleni on tärkeää päästä harjoittamaan ammattia laaja-alaisesti ja kantaa tekemisistään täysi vastuu.

 

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset