Kiekko

Helsingin NHL-lippujen hinnat repeämässä käsistä - trokareita yritetään hillitä

Marraskuun alussa Helsingissä pelattavien kahden NHL-ottelun liput menivät odotetusti kuin kuumille kiville. Osa lipuista oli heti jälleenmyynnissä huomattavasti korkeammalla hinnalla.

Trokaamista ja huijareita vastaan käydään taistelua monella tasolla, vaikka ilmiö on Suomessa varsin rajallinen.

Otteluiden virallinen lipunmyynti käynnistyi maanantaina 12. maaliskuuta. Liput myytiin loppuun minuuteissa.

Osa lipuista myytiin ennakkoon NHL:n kanssa sovitusti.

– Niitä oli rajallinen määrä myynnissä Samsungin ja Live Nation Events Clubin kanta-asiakkaille sekä NHL:n rekisteröityneille käyttäjille.  Viralliseen myyntiin jäi suurin osa, 80 prosenttia kaikista myytävistä lipuista, kertoo Live Nationin markkinointipäällikkö Ansku Karlbom Hämeen Sanomille.

Tilaa katsomoiden kokonaiskapasiteetista vievät luonnollisesti myös lehdistö ja järjestäjän koneisto.

– NHL:n infra on valtavan suuri tämänkaltaisessa tapahtumassa, sanoo Karlbom.

 

Lippujen alkuperäishinnan määrittelevät luonnollisesti kysyntä ja tarjonta. Närää kuluttajissa aiheuttaa eniten se, kun lippuja ilmestyy välittömästi myyntiin huutokauppoihin ja muille lipunvälittäjille – huomattavasti korkeammalla hinnalla.

Suomessa kuluttajaviranomaiset saavat selkeästi eniten valituksia Sveitsissä toimivasti ViaGoGo-palvelusta, joka on joutunut myös FIFA:n hampaisiin. Saksalaisen käräjäoikeuden päätöksen myötä kesän MM-kisojen pääsylippuja ei saa palvelussa myydä lainkaan.

Kisojen liput on muutenkin myyty tiukan seulan läpi. Liput käyttävät henkilöt on pitänyt nimetä ostovaiheessa, ja aikataulu nimen vaihtamiseen on rajallinen.

Lainsäädännöllisesti käytännöt vaihtelevat maittain. Suomessa rajoituksia ei ole. Tanskassa ja Norjassa voitollinen jälleenmyynti on kiellettyä, joissain EU-maissa koko jälleenmyynti.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi kertoo, että urheilutapahtumista tulee yleisesti Suomessa vähän valituksia. Urheilutapahtumien edullinen hintataso ja rajallinen kysyntä rajoittavat yleisesti jälleenmyynnin kannattavuutta.

– Kun laissa ei ole kielletty jotain, ei valvovaa viranomaista ole. Virallisia lipunmyyntitahoja valvovat yleensä heidän sopimuksensa tapahtumanjärjestäjien kanssa, kertoo Ojajärvi.

Yksi laillisista jälleenmyyntitahoista on Ticketmasterin itse omistama Seatwave-palvelu. Yksityishenkilöiden kauppaamia NHL-pelien lippuja ilmestyi viikolla palveluun heti. Torstaina myynnissä oli esimerkiksi 235 euroa virallisessa myynnissä maksaneita lippuja noin 570 euroa kappale.

Päälle ostaja joutuu maksamaan Seatwavelle noin sadan euron välityspalkkion, mikä korottaisi lipun loppuhinnan noin 670 euroon. Siis 2,85-kertaiseksi alkuperäiseen verrattuna.

 

Ojajärvi kertoo, että Seatwavesta ei valituksia ole juuri tullut.

Viranomaiset panostavat EU-tasolla eniten siihen, että myyntitoiminta on mahdollisimman läpinäkyvää. Myyjän ja lopullisen hinnan pitäisi olla aina ostajan tiedossa ennen rahansiirtoa.

Musiikin parissa fanien puolelle trokareita vastaan ovat asettuneet useat suuret artistit. Osalla käytössä on jälleenmyynnin voitollisen myynnin estävä oma verkkopalvelu.

– Teknologiaa kehitetään koko ajan ja odotamme sen rantautumista Suomeen. Metallican keikoilla Suomessa on nimetyt liput tämän minimoimiseksi, sanoo Karlbom. 

NHL-tapahtumien kannalta olennaista on myös se, että NHL itse voisi vetää myynnille tiukempia rajoja.

– Tarjoamme puitteissamme mahdollisuudet jälleenmyynnin rajoittamisen eteen; lopullisen päätöksen tekee organisaatio. Teemme silti taustalla töitä osaltamme kaikkien tapahtumien, kuten tämänkin eteen, jotta jälleenmyynti olisi minimoitavissa. Näistä toiminnoista myös organisaatiot ovat keskusteluissa tietoisia. Tahtotila on kaikilla sama jälleenmyynnin minimoimisen suhteen, sanoo Karlbom. HäSa