Kiekko

Jääkiekkotähti Ville Leinosta tuli menestyvä liikemies puolivahingossa – "Pelaajia tulisi kannustaa tekemään muitakin asioita"

Joskus hyvät ideat syntyvät sattumalta. Niin kävi myös Ville Leinon perustaman vaatemerkin Billebeinon kohdalla.

Muodista ja taiteesta kiinnostunut entinen jääkiekkotähti alkoi NHL:n Buffalo Sabresissa pelatessaan maalata tauluja, jotka hän signeerasi merkillä, josta on sittemmin tullut suosiotaan jatkuvasti kasvattavan vaatemerkin brändi.

– Kaverini (Billebeinon toimitusjohtaja ja toinen perustaja) Juhani Putkonen kysyi, että mikä merkki tuo on. Hän hehkutti, miten se jää mieleen. Minulla oli tiskijukkana keikka Jyväskylässä ja käytimme sitä sen yhtedessä logona. Otimme markkinointiin muutamia tarroja puolihuumorilla ja niistä kiinnostuttiin, Billebeinon tuotteita suunnitteleva Leino kertoo.

Pian merkin ympärille alettiin tehdä vaatteita ja asusteita.

– Huomasimme, että tämähän toimii. Idea oli alun perin tehdä lähinnä muutamia lippiksiä ja pitää hauskaa.

Leino ei ole väärässä – viime vuosien saatossa Billebeinosta on kasvanut nuorison keskuuteen erittäin haluttu ja suosittu trendikäs vaatemerkki.

Asia on helppo todentaa. Billebeinon liikevaihto kasvoi vuonna 2017 148 prosenttia 1,7 miljoonaan euroon ja voittoa kertyi 423 000 euroa. Yritykselle myönnettiin myös korkein mahdollinen AAA-luottoluokitus.

 

Myös nimi Billebeino syntyi sattumalta.

– Olimme reissussa ja halusin tehdä Instagram-tilin, mutta en halunnut käyttää omaa nimeäni. Amerikassa ei oikein tunneta nimeä Ville ja usein minua sanottiin ”Billeksi”. Sieltä nimi tuli ja hyvin on mennyt sen jälkeen.

Billebeino on toinen kerta Leinolle, kun harrastuksesta tulee ammatti ja tulonlähde. HPK:ssa mestaruuden voittaneella entisellä jääkiekkotähdellä ei ole ollut siten menestyvän muotiyrityksen myötä ongelmia täyttää peliuran jälkeistä tyhjiötä.

– Uraa en tästä miettinyt, mutta hyvä näin. Nyt olen omalla tavalla kiireisempi kuin olin peliurallani. Jääkiekkoilijana oli harjoittelua ja pelejä ja lepoa, mutta nyt työn parissa menee helposti koko päivä vaikka roolini on erilaisempi kuin muilla meillä töissä olevilla henkilöillä.

 

Billebeinon suosion taustalla merkittävänä voi pitää onnistunutta markkinointia ja brändäystä.

Markkinointieuroja yritys ei ole suuria määriä joutunut käyttämään, sillä Leinon jääkiekko- ja julkisuushenkilöiden tuntemisen kautta markkinointia on onnistuttu tekemään lähes tuotantokulujen hinnalla.

Billebeino noteerattiin laajemmin, kun kuvat levisivät somessa sen tuotteita käyttävistä NHL-tähdistä ja julkkiksista. Sana alkoi kiiriä, mikä lisäsi mielenkiintoa ja haluttavuutta.

– Jokin keino on löydettävä, miten päästään ihmisten tietoisuuteen. Kontaktit ovat kaikissa bisneksissä tärkeitä ja olen kiitollinen kaikille, jotka ovat jeesanneet. He ovat olleet isossa ja tärkeässä roolissa. Nuorten mielenkiinnon herättämiseksi markkinointi on muuttanut muotoaan.

Nyt tilanne on se, että Billebeinon ei tarvitse myydä itseään jälleenmyyjille – vaan jälleenmyyjien on myytävä itsensä Billebeinolle. Yritys on kuitenkin halunnut strategisesti pitää tuotteensa saatavuuden hieman rajallisempana mielenkiinnon ylläpitämiseksi.

– Lätkäura kun on taustalla, ymmärtää, että kun menee hyvin, kaikki haluaa sinut. Kun ei mene hyvin, tilanne on erilainen. On totta, että nyt ei tarvitse tyrkyttää itseään kenellekään ja se on hyvä tilanne.

Leino on erityisen ylpeä siitä, että Billebeino on kiinnittänyt huomiota myös brändin arvoihin. Sataprosenttisesti kierrätetyillä tuotteilla on säästetty yli 256 miljoonaa litraa puhdasta vettä.

– Nykypäivänä ihmiset ovat erittäin tietoisia ekologisesta, kestävästä kehityksestä. Vaatebisnes on maailman suurimpia bisneksiä ja sen mukana on tullut myös huonoja asioita. Siksi on hienoa, että olemme voineet käyttää kierrätettyjä materiaaleja, jotka säästävät myös puhdasta vettä, Leino sanoo.

 

Leino on erilainen jääkiekkohahmo.

Hän puhuu taiteesta, maalaamisesta ja on vaatteista kiinnostunut muotisuunnittelija. Samalla Leino on ainakin jonkin verran omalta osaltaan muuttanut perinteisiä stereotypioita hampaattomista jääkiekkoilijoista kosmopoliittisempaan suuntaan.

Leino kokee, että maailma on muuttunut niistä ajoista kun HPK-pelivuosinakin ihmeteltiin hänen valkoisia luistimiaan. Hän kokee, että erilaisuutta ja omaperäisyyttä suvaitaan enemmän.

– Maailma on muuttunut parempaan suuntaan, suvaitsevammaksi. Jokainen saa olla oma itsensä. Ehkä myös lätkävalmentajat ja johtoportaat ovat joutuneet antamaan periksi tiukoista linjoista, että ei kielletä kaikkea, Leino sanoo.

– Jääkiekkoilijana on aina vähän harmittanut, että pelaajia ei ole kannustettu tekemään muitakin asioita. Jos katsoo vaikka koripalloilijoita tai jalkapalloilijoita, ihmisillä on pelaamisen ohella myös muita projekteja – olivat ne sitten mitä tahansa.

 

Voisiko Billebeinoa kiinnostaa esimerkiksi tuulettaa hieman pölyttyneitä jääkiekkoseurojen fanituotemarkkinoita? Räätälöidyt entisen tähtipelaajan nuorisoa kiinnostavat tuotteet voisivat raikastaa esimerkiksi HPK:n imagoa seurana.

– Meillä on paljon vaikutteita urheilusta ja jääkiekosta, mutta pitää muistaa, ettemme halua liikaa yhdistyä vain jääkiekkoon. Olemme ensisijaisesti katuvaatemerkki. Se on ollut alusta asti idea, eikä sitä haluta vieläkään muuttaa.

Mikä on seuraava askel?

– Tarkoitus on laajentaa kansainvälisille markkinoille – kuitenkin hallitusti.

 

Kummasta Leino on sitten ylpeämpi: Jääkiekkourastaan, mestaruuksista ja ennätyksistä vai siitä että vaatemerkki porskuttaa tavalla, jossa vain taivas on rajana?

– Olen ylpeä jääkiekkourastani, mutta olen ylpeä myös tästä. Ideana ei koskaan ollut että tällaisiin tuloksiin ja myynteihin päästäisiin. Ehkä tässä on sama juttu kuin peliuralla, aina haluaa tehdä asioita vähän paremmin. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita