Kiekko

Uutta teknologiaa jääkiekon seuraamiseen

Ensi syksynä jääkiekkoliigan mediakumppanina aloittava Telia lähtee viemään jääkiekkopelin katsojakokemusta kokonaan uuteen suuntaan uuden teknologian turvin.

Huippunopeaan 5G-teknologiaan pohjautuvan tekniikan avulla pystytään tulevaisuudessa tarjoamaan reaaliaikaista dataa pelin yksityiskohdista niin kotikatsojille kuin jäähallin lehtereille saapuvalla yleisölle.

Tällaisia uusia palveluja voivat olla esimerkiksi pelaajien luistelunopeuden tai laukaisunopeuden näkyminen tv-kuvassa.

Telia aloittaa 5G-verkon rakentamisen ensi syksynä pääkaupunkiseudulta ja kuusivuotisella sopimuksella Liigan tv-oikeudet hankkinut yhtiö lupaa tuoda 5G-yhteydet myös jokaisen liigaseuran halliin muutaman vuoden sisällä. Tällöin uutta tekniikkaa pääsee hyödyntämään toden teolla pelitapahtumien yhteydessä.

Telian jääkiekkoliiketoimintojen johtaja Olli-Pekka Takanen on innoissaan uuden tekniikan luomista mahdollisuuksista.

– 5G tuo mukanaan nopeutta, reaaliaikaisuutta ja kapasiteettia. Yhteydet ovat huomattavasti nopeampia kuin aikaisemmin. Se mahdollistaa uusia katsojakokemuksia. Se mahdollistaa esimerkiksi sen, että jos pelissä tulee maali, voit katsoa sen välittömästi omalta kännykältäsi esimerkiksi maalivahdin näkökulmasta, Takanen kertoo.

HPK:n toimitusjohtaja Antti Toivanen myöntää, että jääkiekossa ei olla tähän mennessä hyödynnetty riittävästi uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia. Mutta nyt digiloikka on jo lähellä toteutumistaan.

– Pääsemme heti alusta asti mukaan kehittämään tätä tuotetta. Nyt meillä on iso kumppani, jolla riittää resursseja. Nyt pääsemme sinne aallonharjatasolle näkemään, missä tämän hetken digitalisaatio menee. Tästä tulee uusi ja elämyksellinen tapa seurata jääkiekkoa, Toivanen uskoo.

Toivaselle ja HPK:lle 5G-verkon saaminen Hämeenlinnan jäähalliin on todella kova juttu.

– 5G-verkot avaavat meille aivan uudenlaiset mahdollisuudet. Me yksittäisinä seuroina olemme aivan liian pieniä operoijia, että tuollainen verkko olisi mahdollista saada, mutta tämän yhteistyön kautta pystymme uudistamaan meidän ottelutapahtumaa ja tarjoamaan erilaisia kuluttajakokemuksia, Toivanen sanoo.