Julkaistu: 14.02.2018 12:11

Suomi-brändi

  •  Kuva: -
    Kuva: -

Vaimo otti meikän mukaansa Melbournen matkalle. Nastaa. Muuten oli hyvä reissu, mutta jossakin vaiheessa alkoi ankarasti ahistaa.

Mitä australialaiset oikein ajattelee meistä suomalaisista? Onko Suomi-brändi kansainvälisesti kunnossa? Menikö maailmalta ohi legendaarinen Suomi100?

 

Teimme ensimmäisen Australian matkan vuonna 1989. Silloin kiinnitimme huomiota, että Suomi ei juurikaan näkynyt katukuvassa.

Halpishotellin naapurissa oli kala-alan kivijalkakauppa, jonka ikkunassa luki isolla Rapala.

Koska ainoa silloin käytössä ollut luottokortti kävi vain snobitavaratalo David Jonesilla, huomasimme siellä asioidessa tasan yhden suomalaisen tuotteen: Oululaisen hapankorput, luxusherkkuhyllyssä heti kaviaarin vieressä.

Ja koko pitkän matkan ainoa tyly ihminen löytyi kotoisasti Finnairin toimistolta.

 

2018-retkellä kyselimme paikallisilta huomasiko kukaan, että Australia Openissa pelasi nelintennistä suomalainen Henri Kontinen. Eivät huomanneet. Ehkä hyvä niin, Henri pelasi huonosti.

Telkkarissa mainostettiin Korean olympialaisia, kai paikalliset jonkun suomalaisen jääkiekkoilijan tietävät? Eivät tietäneet.

Toisaalta olympiapuffeissa yritettiin enemmänkin vakuuttaa australialaiset siitä, että:

a) on olemassa vuodenaika nimeltä talvi, jolloin on kylmää ja pakkasta, b) kylmässä ja pakkasessa voi urheilla, c) talviurheilua on tosi kiva katsella.

Emme kyselleet aiheesta enempää, koska emme oikein itsekään uskoneet väitteitä.

 

Tenniksen jälkeen Melbourne oli valmistautumassa maaliskuun Formula 1 -kisoihin.

Kaikille tuli yllätyksenä, että Grand Prix -rientoihin osallistuu suomalaisiakin kuskeja. Sitä ei tiennyt edes Gigi Daniele, joka innostuneena esitteli videota, jolla käynnisti 30 vuodeksi talliin unohtunutta Toyotaa.

Kun oikein puristettiin saatiin Gigin rumpalisisko Adele tunnustamaan, että hän oli saattaneet kuulla Hanoi Rocks -nimistä yhtyeestä. Mutta italialaislähtöisen Danielen perheen äidin kanssa syntyi hieno yhteys, kun soitimme hänen 60-luvun alun italialaisista suosikkikappaleistaan Kai Lindin esittämiä suomiversioita.

 

Kalliimman näköisen huonekalukaupan ikkunassa näkyi sentään Askon tuttu logo.

Ja tuolla on lisää tuttuja: muiden reippaiden lasikaverien joukossa seisoo Finlandia Vodka -pullo. Paitsi että Finlandia myytiin amerikkalaisille jo vuonna 2006. ACMI:ssa oli esillä Eija-Liisa Ahtilan liikkuvaa suomikuvaa, mutta sitähän käytiin katsomassa jo Hämeenlinnan taidemuseossa.

Vasta silloin alkoi tosissaan huolestuttaa Suomen näkyvyys ulkomailla, kun 30 vuoden ajalta tuttu levykauppias Bruce kysyi, “mitäs Norjaan kuuluu?”. Ja kun ihastuttava vuokraisäntämme Enzo kiitti saamastaan Fazerin sinisestä sähköpostitse sanoin “Findland has the best chocolate”.

 

Kirjoittaja on kirjailija ja kärttyinen, Hämeenlinna

 Kuva: Picasa

 Yhdysvaltain presidentti Donald Trump julisti vaalivoittonsa jälkeen vallan palautuneen nyt kansalle, tavalliselle amerikkalaiselle. Sama Unkarissa, jossa pääministeri Victor Orban haluaa hänkin turvata juuri tavallisen unkarilaisen aseman.Eikä ihanne ole vieras meillekään.

Pohjantähden vakuutusasiakkaat, jotka omistavat yhtiön, ovat kokeneet kovia. Yhtiön koko johto vaihdettiin heidän äänillään viime syksynä, jotta "yhtiö säilyisi paikallisena ja palvelevana".Ylimääräinen yhtiökokous vedettiin läpi pikavauhtia lähes ilman keskustelua.