Kolumnit

Aamujunissa järjestetään pilkkimisen MM-kisat

Pilkin aamujunassa.

En suinkaan luule saavani kalaa junan vessasta: olen niin väsynyt, että melkein nukahdan, ja pääni roikkuu kohti lattiaa. Näen pilkkimistä myös ympärilläni silloin, kun satun olemaan silmät auki.

Väsyttää. Saamani unen määrä on laskenut tasaisesti kymmenisen vuoden ajan.

Teini-iän alussa nukuin vielä noin yhdeksän tuntia yössä, mutta nykyään yritän usein pärjätä 5–6 tunnilla. Jos uinun yli kahdeksan tuntia, tunnen omaavani suorastaan rajattomasti energiaa.

Kalifornian yliopiston neurotieteen professori, unitutkija ja Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams -tietokirjan kirjoittanut Matthew Walker väittää, että ihmisiä, jotka selviävät kuudella tai vähemmällä tunnilla unta, on väestöstä selvästi alle yksi prosentti.

Ihminen tarvitsee Walkerin mukaan kerrallaan 7–9 tuntia unta. Jos nukkuu alle seitsemän tuntia, pystytään mittaamaan selkeitä haittoja aivoille ja keholle.

Fyysisistä ominaisuuksista selvästi heikkenevät voimantuotto, hyppykorkeus, juoksunopeus. Loukkaantumisriski urheillessa kasvaa.

Univaje heikentää motorista oppimista ja immuniteettia. Kasvainten syntyä, tulehdustiloja ja stressiä lisäävien geenien toiminta lisääntyy. Pitkittynyt univaje näyttää altistavan myös Alzheimerille.

Lääketieteen aikakauslehti The Lancetissa julkaistussa artikkelissaan Walker kirjoitti, että lääkärit tekevät väsyneinä selvästi enemmän diagnoosivirheitä.

Aktiivinen elämä ei vain tunnu antavan sikeälle ja pitkälle unelle sijaa. Opinnot, työ ja sosiaalinen elämä vievät paljon aikaa. Ruoanlaitto, siivous: kello tikittää jälleen.

Kun pitkän päivän jälkeen pääsee vihdoin rauhoittumaan, haluaa omaa, täysin kaikesta vastuusta irrallista aikaa. Ei mene kauan, kun kello onkin yli puolenyön. Kuudelta pitäisi taas herätä.

Pahin uniparasiitti on tietysti elektroniikka. Sinertävää valoa hohtavat näytöt laskevat väsyttävän pimeähormonin melatoniinin tuotantoa aivoissa. Nykyään tietokoneisiin ja puhelimiin saa onneksi valoa muuttavia yötiloja. Laitteista olisi silti hyvä pysyä erossa ennen nukkumaanmenoa.

Asunnon surkea ilmanvaihto ja superhellekään eivät juuri nyt auta.

Miljoonissa kodeissa yritettiin jälleen kuitata kertynyttä univelkaa viikonloppuna, vaikka sitä ei pidetä järkevänä tai välttämättä edes mahdollisena.

Tänään taas pilkitään.