Kolumnit

Aiemmin ajokortin sai 17-vuotiaana jos oli olympiavoittaja – Nyt virallisesta ajokortti-iästä on tullut pelkkä vitsi

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Albertvillen olympialaisista vuonna 1992 kolme mitalia napannut mäkihyppääjä Toni Nieminen sai kotimaahan palattuaan palkinnoista arvokkaimman ja harvinaisimman: hän sai erikoisluvalla ajokortin jo 17-vuotiaana päästäkseen helpommin harjoituksiin.

Se oli Suomen oloissa hyvin poikkeuksellinen etuoikeus, joka muistetaan vieläkin mainita Niemisen uran suurimmista saavutuksista puhuttaessa.

Alaikäisenä auton rattiin päästettiin pitkään vain hyvin poikkeuksellisilla perheoloihin liittyvillä sosiaalisilla ja terveydellisillä perusteilla. Lupia myönnettiinkin vuosittain vain sirkkelisahurin sormilla laskettava määrä.

 

Kesällä 2018 kaikki muuttui ja pian ehkä jo valtaosa ikäluokasta hankkii B-ajokortin 17-vuotiaana.

Suomalaisnuorten noin 50 000 hengen ikäluokista tyypillisesti noin 30 000 on hankkinut ajokortin heti 18-vuotiaana.

Viime vuonna ikäpoikkeuslupia myönnettiin jo noin 12 000 ja Trafi on tukossa hakemuksista, joita on jonossa tuhansittain. Käsittelyajat ovat venyneet kuukausiin, vaikka käytännössä jokainen hakija saa luvan. Viime vuonna vain 3,5 prosenttia hakemuksista hylättiin.

Miksi tällaisen byrokratian kanssa edes viitsitään nähdä vaivaa, kun poikkeuslupa joka tapauksessa myönnetään käytännössä jokaiselle sellaista anovalle?

Reilumpaa olisi laskea koko ajokortti-ikää vuodella, niin kaikilta säästyisi aikaa ja vaivaa.

 

Muualla Euroopassa Iso-Britannia ja Unkari päästävät nuoren 17-vuotiaana rattiin ilman aikuisen valvontaa.

Rajoitetun tai valvotun ajo-oikeuden voi alaikäisenä saada myös ainakin Tanskassa, Saksassa, Luxemburgissa, Hollannissa ja Slovakiassa.

Suomessa mitään valvontaa ei vaadita.

 

Poliisin mukaan alle 18-vuotiaat autoilijat eivät ole ainakaan vielä erottuneet muista autoilijoista liikenteessä suuntaan jos toiseenkaan

Ylilyöntejä on toki tapahtunut, mutta niin tapahtuu 18-vuotiaillekin kuljettajille, jotka ovat yksi liikenteen riskialtteimmista ryhmistä. Nuorena kiire on kova ja kaasujalka painava.

Sporttisen Celican rattiin alaikäisenä päästetty Toni Nieminenkään ei ollut tässä joukossa poikkeus.