fbpx
Kolumnit

Asiakaspalvelurobotti laukaisi lähes alkukantaisen raivon ja sai ymmärtämään, millaisiin vaikeuksiin ikäihmiset ovat koronan takia joutuneet

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Meinasin toissaviikolla menettää hetkellisesti järkeni.

Televisio- ja tietoliikenneyhteydet katkesivat ja piti tehdä vikailmoitus Telialle.

Eipä tässä hätiä, tuumin ja näpyttelin asiakaspalvelun numeron.

Sieltä ei vastannutkaan ihminen, vaan nauhoite, joka kertoi mitä numeroa pitää näppäillä laskutus- ynnä muissa asioissa. Valitsin numeron ja jäin odottamaan ihmistä, jolle saisin kertoa huoleni.

Ihmisen sijaan sainkin asiakaspalvelijarobotin, jonka kysymyksiä en enää tarkalleen ottaen muista, mutta jonka sen sijaan muistan ajaneen minut lähes käsittämättömään robottiraivotilaan.

 

Tiivistetysti: robotti kysyi, minä vastasin, robotti ei ymmärtänyt, robotti kysyi uudelleen, minä vastasin, robotti ei vieläkään ymmärtänyt…

Olin jo noussut puhelin kädessä seisomaan, kun puhelu lopulta siirtyi täydellisen epäkiitolliseen tilanteeseen joutuneelle asiakaspalvelijaihmiselle.

Minä, tavallisesti ihan leppoisa ja mukava ihminen, kiehuin raivosta.

Sivistyksen ohuet kiinnikkeet kannattelivat onneksi vielä sen verran, että ymmärsin, ettei kömpelö robotti ollut millään muotoa tämän poloisen asiakaspalvelijan syy saati keksintö.

Annoin palautteen niin kauniisti kuin siinä tilanteessa taisin.

 

Puhelun jälkeen aloin oivaltaa asioita.

Olen loppuvuodesta avustanut ikäihmistä, joka on tähän saakka pystynyt hoitamaan suurimman osan asioistaan.

Vaikeudet alkoivat, kun korona sulki Kelan ja terveyskeskuksen ovet. Asiakas ei voi enää kävellä paikalle pulmineen, vaan hänen odotetaan nyt menevät nettiin tai varailevan puhelimitse aikoja näppäinleikkien jälkeen.

 

Edes puhelinnumeroita ei löydä ellei ole nettiä.

Kun riskiryhmäläisten influenssarokotteet loppuivat tilapäisesti, olisi asiakkaan pitänyt paitsi itse seurata terveyskeskuksen verkkosivuilta milloin rokotteita on jälleen saatavilla, myös osata varata itselleen rokotusaika verkkopalvelun kautta.

 

Helppo homma minulle, mutta mahdoton tehtävä ihmiselle, joka vertaa älyluuria avaruusteknologiaan.

Sydäntä kylmää. Aivan järkyttävää, jos jonkun rokote jää ottamatta tai tuet hakematta siksi, että ajanvarauspalvelut koetaan hankaliksi.

Menot