Kolumnit

Autoilijan tahto puntarissa Riihimäellä

Kuva: MT markku tanni
Kuva: MT markku tanni

Hiilineutraaliuteen pyrkivän Riihimäen valtuusto puolsi voimallisesti autoilevan kaupunkilaisen asiaa maanantaisessa kokouksessa.

Petsamonkadun pohjoispään asemakaava piti hyväksyä, mutta toisin kävi. Pykälä kompastui katkaistuun katuun ja koko kaava palautettiin valmisteluun. Autoille täytyy taata kulkuyhteys.

Jo parin vuoden ajan palloteltu aloite maastopysäköinnin sallimisesta nuijittiin vihdoin loppuun käsitellyksi. Nuija kopsahti vasta äänestyksen jälkeen. Napinpainalluksia tarvittiin, kun aloitteen tekijä Jari Heikkinen (ps.) olisi jälleen kerran palauttanut aloitteen valmisteluun. Palautusesitys tyrmättiin äänin 28–15.

 

Petsamonkadun katkaisemista vastustivat kerrankin ripirinnan vasemmistoliiton Rauli Hirviniemi ja kokoomuksen Kai Heimonen. Perustelut olivat molemmilla samat: kadun katkaiseminen aiheuttaa Juppalassa asuville kohtuuttoman pitkän kiertolenkin matkalla Lahdentielle. Liikenne asuinalueella kasvaa, vaikka sitä on kaavalla tarkoitus rauhoittaa.

Kaavamuutoksen jälkeen asuinalueen läpi ei enää Petsamonkatua pitkin pääsisi suoraan teollisuusalueelle eli esimerkiksi Joutsen Finlandille.

– Raskaan liikenteen kulku voidaan estää erillisellä liikennemerkillä, esitti Heimonen.

Hannele Saari (kd.) sai läpi palautukseen lisäyksen, että valmistelussa on tehtävä lapsivaikutusten arviointi ja tutkittava turvallisin kulkuvaihtoehto Juppalasta Haapahuhdan kouluun.

Kaupunginjohtaja Sami Sulkko ehätti torpedoimaan niin liikennemerkin kuin porsaat, joilla ei pystytä liikennettä rajoittamaan riittävästi. Sulkko varoitti myös palautuksesta, joka johtaa harmilliseen lisätyöhön ja kaavan viivästymiseen.

Kaava palautettiin äänin 31–12.

Maastopysäköinnissä kysymys oli käytännössä auton pysäköinnistä puolittain nurmelle tai puistoalueelle. Jari Heikkisen aloitteen tavoitteena oli helpottaa pysäköintiä kapeilla kaduilla.

Kaupunkikehityslautakunta on todennut, että kaduilla pysäköinti sallitaan, jollei se vaaranna liikenneturvallisuutta ja -sujuvuutta. Yksi vapaa kaista riittää.

Pysäköinti nurmelle tai puistoalueelle vaikeuttaa nurmen leikkaamista ja rikkoo nurmea. Yksityisten tonttien nurmialueelle pysäköinti aiheuttaa omistajalle ylimääräistä työtä.

Lain mukaan tontin omistajan on huolehdittava enintään kolmen metrin etäisyydeltä tontin rajalta ulottuvalta viherkaistalta ja ojan alueelta roskien poistamisesta ja kasvillisuuden siistinä pitämisestä.

Kaupunki ei voi ohjeistaa poliisia, joka sakottaa tieliikenne-, maastoliikenne ja pelastuslain perusteella virheellisestä pysäköinnistä.

Riihimäellä on siis hyväksyttävä, että niin pienet kuin isot rekka-autot voidaan pysäköidä vain katuosuudelle. Sakko rapsahtaa, jos pyörä on nurmella. HäSa