Kolumnit

Dieselin kohtuullinen hinta historiaa – Veronkorotus syö raa'asti tuotantoa ja työpaikkoja

Kuva: Pekka Rautiainen

Kohtuulliset polttoaineiden hinnat ovat tänään historiaa. Bensiinivero nousi elokuun alusta 5,71 senttiä litralta. Fossiilisen dieselöljyn litravero kohosi 6,45 sentillä.

Polttoaineveroista maksetaan myös arvonlisäveroa, joka on 24 prosenttia. Kukin voi laskea, mitä korotukset merkitsevät omalla pumppuasemalla.

Hallitus arvioi budjettiesityksessään, että veronkorotukset tuovat valtion kassaan 250 miljoonaa euroa lisää rahaa. Budjettipapereille tyypilliseen tapaan tuohon summaan ei ilmeisesti laskettu kasvavia arvonlisäverotuloja.

Polttoaineveroja on korotettu ennenkin. Dieselin vero on kaksinkertaistunut 2000-luvulla. Sipilänkin hallitus korotti hallitusohjelmansa vastaisesti karvan verran näitä veroja, kun öljyn maailmanmarkkinahinta oli poikkeuksellisen alhainen.

Veronkorotus on kuitenkin nyt historiallisen raju. Se tehdään tilanteessa, jossa nettopalkkatulot pikemminkin laskevat kuin nousevat. Korotus tehdään, kun koronaepidemia on romauttanut talouden ja kriisin pahimmat vaikutukset ovat vielä edessä.

Ei ole näköpiirissäkään, että ansioiden nousu paikkaisi veronkorotuksia. Ihmisten ostovoima siis laskee.

Raaimpia korotuksen vaikutukset ovat kansantalouteen. Yritykset maksavat polttoaineveroja monin eri tavoin. Kustannusten nousu siirtyy suoraan niiden kautta tuotantoon, vientiin ja työllisyyteen.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL arvio, että polttoaineiden veronkorotukset nostavat kuljetusyritysten kustannuksia lähes 80 miljoonalla eurolla. Suomalaisten kuljetusyritysten kustannusten kohoaminen on sikälikin ilkeää, että tasavallassa liikkuu yhä enemmän ulkomaalaisia rekkoja, jotka eivät osta kallista polttoainetta Suomesta.

Jos haluatte näytteen ulkomaalaisten kuljetusyritysten toiminnasta, käykää Hämeenlinnan Moreeni-yritysalueella. Ulkomaalaiset rekat odottavat siellä päiväkausia uusia kuljetuksia. Älkää kaatuko metsässä ”liukumiinaan”!

Päämme menoksi suunnitellaan muitakin verojen korotuksia ja uusia veroja.

Kun Suomen veroaste on ennestään yksi maailman korkeimmista, suomalaisen voi olla vaikea ymmärtää puheita talouden ”elvytyksestä”.

Päivän lehti

5.8.2020