Kolumnit

Haetaan kokeneita itsensäjohtajia moniosaajiksi – Osaathan priorisoida, jotta meidän ei tarvitse?

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Helsingin Sanomissa uutisoitiin taannoin erikoisesta työpaikkailmoituksesta. Fazer haki pianisti-baarimestaria, joka toimisi sekä baarin tiskin takana tarjoillen juomia että pianon ääressä soittaen ammattimaisesti asiakkaiden toivekappaleita (HS 2.8.2019).

Sekä jutussa että sen nettikommenteissa ihmeteltiin hakuilmoituksen kovia vaatimuksia ja myös sekä baari- että musiikkialan ammattilaisten halua edes hakeutua tällaisiin moniosaajapaikkoihin. Yritys itse ei pitänyt paikkaa kovinkaan kummallisena.

Pianistin ja baarimestarin työt yhdistävä haku on tietenkin yksittäistapaus, ainakin toistaiseksi, mutta toisaalta siinä kiteytyy jotain olennaista nykyajan työelämän suunnasta.

Yhä useammin töihin haetaan sosiaalisia ja joustavia moniosaajia, joilla on hyvä paineensietokyky, kyky työskennellä ryhmässä ja itsenäisesti, valmius ilta- ja matkatöihin, innovatiivinen asenne, kielitaitoa, sosiaalisen median vankka osaaminen ja alan korkeakoulutus.

Kokemusta pitäisi olla, muttei liikaa, jotta se ei näy palkassa. Tunteja viikossa voi olla tarjolla nollasta kroonisiin ylitöihin.

Samaan aikaan, kun hakuilmoitusten vaatimuslistat kasvavat, mediassa on yhä enemmän puhetta työntekijöiden uupumuksesta.

Etenkin puhutaan nuorten sairastumisesta. Sekä tilastojen että mutun perusteella siitä on kasvamassa suoranainen kansantauti. Omaan kolmekymppiseen kaveripiiriini kuuluu useita henkilöitä, jotka ovat jossain vaiheessa viime vuosien aikana uupuneet töissä tai kamppailevat uupumuksen kanssa parhaillaan.

Jos katsoo edellä lueteltua vaatimuslistaa, ei liene ihmekään. Sellaisen edessä ei tarvitse olla perfektionisti tunteakseen riittämättömyyttä.

Uupumuksesta selviytymiseen ja sen välttämiseen tarjotaan myös vinkkejä suorastaan listoittain. Huolehdi unesta ja palautumisesta, liiku, mutta älä liikaa, syö terveellisesti, mutta älä liian terveellisesti, laske rimaa, priorisoi, delegoi, organisoi.

Lyhyesti: opettele johtamaan itseäsi.

Hakuilmoitusten vaatimuslistoja selatessa mieleen tosin hiipii kysymys organisaation vastuusta tässä asiassa: Pitääkö työntekijän opetella johtamaan itseään, koska ei sitä kukaan muukaan tee?