Kolumnit

Hallitus sössii junaliikenteen kehittämisen – Oppositio seuraa mykkänä vierestä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Rinteen hallitus ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) ovat puuttuneet pontevasti Postin ja Veikkauksen tekemisiin, mutta VR:n asioista ei ole pukahdettu puolta sanaa. Sen sijaan hallitus on tehnyt kiltisti, mitä VR:n johto on käskenyt: vesittänyt rautateiden kilpailun avaamisen VR:n mahtiasemaa suojelevalla mallilla, joka ei täytä edes EU-lain kirjainta, hengestä puhumattakaan.

Mahtaa ministeriön virkamiehiäkin hävettää tämä täyskäännös. Ensin valmistellaan merkittävä uudistus, sitten heitetään se vaalien jälkeen roskakoriin ja aletaan keksiä huonoja tekosyitä tälle ideologiselle tempaukselle. Vielä keväällä LVM piti rautateiden kilpailua välttämättömänä ja tähdensi, etteivät suuret kaukojunahankkeetkaan etene ilman liikenteen kilpailutusta, joka ilmoitettiin niiden rahoituksen yhdeksi edellytykseksi.

 

Sekä oppositio että kepu ovat seuranneet junafarssia mykkinä vierestä. Syynä on poliitikkojen pelko tulla yhdistetyksi ex-ministeri Anne Berneriin (kesk.) niissäkin asioissa, joissa Berner oli mitä ilmeisimmin oikealla asialla.

Epävirallisissa keskusteluissa moni demarikin kiroaa junaliikenteen kehittämisen sössimistä, mutta kukaan ei uskalla sanoa mitään julkisesti.

Hiljaa ovat myös rautatiealan asiantuntijat, joiden toimeentulo riippuu suoraan tai välillisesti VR:stä tai LVM:stä.

Luulisi, että muissa maissa onnistuneen kilpailumallin peruminen herättäisi kysymyksiä varsinkin Kanta-Hämeen tapaisissa maakunnissa, joille junaliikenteen tulevaisuus on kaikki kaikessa. Mutta ei. Hiljaista on.

 

Kuvaavaa on, että VR:n junttaama malli naulattiin jo hallitusohjelmaan ilman minkäänlaisia perusteluja saati selvityksiä. Niin polttavana roihusi monopolirakkauden palo, niin kova oli kiire lepyttää Bernerin suututtama VR. Demarilähteiden mukaan VR:n johto kiristi itselleen suosiollisen ohjelmakirjauksen muun muassa uhkaamalla lopettaa kalustohankinnat tykkänään, mikäli yhtiön tahtoon ei taivuttaisi.

Tämäkin antaa viitteitä siitä, että ”valtioksi valtion sisälle” iskostunut VR kannattaisi pilkkoa ja riisua pelkäksi operaattoriksi – ja siirtää päätösvalta junaliikennepalvelujen järjestämisestä vain omaa etuaan ajavan VR:n pomoilta kansaa edustaville tahoille.

Lue myös: Hallituksen päätös raidekilpailun vesittämisestä kuumentaa tunteita – “Karhunpalvelus yhteiskunnalle”

Lue myös: Hallituksen raidekilpailumalli törmää EU-artiklaan, arvioinnit tekemättä – Rinne: “Asia tullaan hoitamaan”