Kolumnit

Halpabussi sekoittaa pakkaa maantiellä ja kaupungissa

Kirjoitan tätä linja-autossa matkalla Hämeenlinnasta Turkuun.

Auto on juuri sellainen kuin pikavuorobussit tapaavat olla: uudehko ja siisti, ilman mitään ihmeellisyyksiä. Mukavat penkit, wc ja nopeasti vaihtuvat maisemat riittävät.

Lippu maksoi 29 euroa. Jos halpabussifirma Onnibussin visio toteutuu, niin puolentoista vuoden päästä tämän saman matkan voisi kokea ihan samoilla mukavuuksilla, mutta halvimmillaan jopa kolmella eurolla.

Tämän bussin kyljessä lukee Pekola. Helsinkiin mennään Paunun bussilla ja Turenkiin Lehdolla. Sukujen nimiä kantavia yrityksiä kaikki.

Bussireitit on jo kauan sitten jaettu sukuyhtiöiden kesken ja asioista on vuosikymmeniä sovittu hyvässä yhteisymmärryksessä hyvien veljien kesken. Parhaaseen neuvostomalliin viranomaiset ovat päättäneet reitit ja aikataulut liikennöitsijöiden ehdotusten mukaan ja samalla pitäneet ikävät kilpailijat poissa yksinoikeusreiteiltä.

En käytä tässä sanaa ”kartelli”, koska sellaisesta minulla ei ole mitään todisteita. Liekö kukaan asiaa koskaan vakavissaan tutkinutkaan.

Alle puolentoista vuoden päästä vanhat yksinoikeudet kuitenkin murtuvat, kun viimeinenkin EU:lta anottu siirtymäaika päättyy.

Sanasota vanhojen yrittäjien ja uuden tulokkaan välillä käy kovana. Vanhat hakevat käräjiltä suojaa bisnekselleen ja pelottelevat syrjäkylien yhteyksien lopullisella tuholla. Uusi yrittäjä taas määrätietoisesti rakentaa Goljatia vastaan taisteluun käyvän Daavidin imagoa ja käräjöi saadakseen tasaveroista kohtelua.

Peli on rumaa ja rumenee koko ajan, vaikka vähäisen siirtymäajan voisi varmasti käyttää hyödyllisemminkin.

Oliko vanhoilla yrittäjillä edes mitään oikeita suunnitelmia vapautuvan kilpailun varalta, vai kuvittelivatko ne kaiken vain jatkuvan entisellään? Ajat muuttuvat ja vanhojen liiketoimintamallien pitää muuttua niiden mukana. Muuten ne joutavat historian romukoppaan.

Turkuun saavuttaessa huomio kiinnittyy lukuisiin keltaisiin busseihin. Täällä joukkoliikenne on oikea vaihtoehto autolle.

Keskisuurissa kaupungeissa – myös Turussa ja Hämeenlinnassa – puuhataan yhteistä matkakorttia. Toivottavasti se yhtenäistää hintoja ja palveluita kaupunkien välillä.

Kamppailu paikallisliikenteen tulevaisuudesta alkoi tällä viikolla, kun Onnibus avasi ensimmäisen linjansa Jyväskylässä. Ensitöikseen se leikkasi toisen bussiyhtiön kannattamattomana hylkäämän linjan lipunhinnoista kolmanneksen pois ja sai autonsa täyteen.

Hämeenlinnassa kertalippu on 3,20 euroa ilman vaihto-oikeutta, kun Turussa 2,50 eurolla saa huristella kaikissa busseissa kahden tunnin ajan. Sillä ehtii hyvin käydä asioilla ja palata takaisinkin samalla lipulla.

Hämeenlinnan bussipäättäjien kannattaisi istua pohtimaan, kumpi näistä hinnoittelumalleista kannustaa jättämään auton kotiin ja nousemaan bussiin.

Aikataulujen ja reittien joustavuudessa joukkoliikenne ei voi koskaan pärjätä henkilöautolle, mutta hinnalla se voi kilpailla. Sopiva hinta kasvattaa kysyntää ja se taas mahdollistaa palvelun parantamisen entisestään.

Jos nykyisistä yrittäjistä ei tähän ole, on tilalle varmasti uusiakin tulijoita.