Kolumnit

Kaasujalka kuriin kylätiellä kuljettaessa

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Viranomainen vastaa palautteeseen! Tällaisen iloisen yllätyksen koin heti tämän viikon alkajaisiksi. Kiitos ely-keskuksen liikenteen asiakaspalvelu, teille purnasin erästä kylätaajamaa halkovan tien nopeusrajoituksista.

Toiveeni oli, että nopeusrajoitusta tarkistettaisiin vielä nykyistä rajoitusta alemmaksi tiellä liikkujien turvallisuuden takia. Viehättävä raitti vetää puoleensa ulkoilijoita ja pyöräilijöitä omaa kylää kauempaa. Kylätiellä on myös joen ylittävä pieni silta, jonka lankkujen kumina ja arkkujen niiaukset tuntuvat vuosi vuodelta selvemmin ja selvemmin.

Nopeusrajoituksen laskeminen tai nostaminen paikallisella yhdystiellä ei ole toiveen eikä tahdonkaan asia, sillä viranomaisen omin sanoin: ”Ely-keskukset saavat tienkäyttäjiltä paljon erilaisia kehitysehdotuksia, joista monia ei voida kuitenkaan toteuttaa.”

Ely-keskukselta saamassani vastauksessa lueteltiin nopeusrajoituksen asettamisessa huomioitavan monia eri tekijöitä kuten liikennemäärä, mäet, mutkat, näkyvyys, tien leveys, reunaympäristön törmäysturvallisuus, valaistus, asutuksen ja liittymien määrä sekä tapahtuneet onnettomuudet.

Kyllä on mäki, mutka, huono näkyvyys, asutusta ja oma liittymä joka taloon ja torppaan. Tie on kapea eikä pientareista voi puhua, mutta on valaistus eikä ole tapahtunut onnettomuuksia.

Ely-keskus muistutti, että nopeusrajoitukseen vaikuttaa, palveleeko tie ensisijaisesti paikallista liikennettä vai pitkän matkan liikennettä. Tärkeää on sekin, onko tien varrella kouluja tai kauppoja. Yleisesti viranomainen arvioi, että yhdysteillä ajaa huristelevat lähinnä vain paikalliset asukkaat, ja näin liikennemäärä on väistämättä pieni.

Koulua ei ole ollut 1970-luvun jälkeen, eikä kaupoista ole kuin muistot jäljellä. Liikennettä riittää silti. Juhannushuvini eli epävirallinen liikennelaskenta ei kuitenkaan taida käydä ely-keskukselle vakavasti otettavaksi mittariksi tien käyttäjien määrästä.

Maaseutumaisessa ympäristössä ei siis hevillä nopeusrajoitusta lasketa. Hyvä muistutus viranomaiselta oli tämä: ”Nopeusrajoituksen muutoksella ei pystytä vaikuttamaan piittaamattomaan liikennekäyttäytymiseen.”

Näinhän se totta tosiaan on. Kaasujalat kuriin.

Päivän lehti

13.7.2020