Kolumnit

Kaikilla rahoilla pelataan yhtä laukkaavaa hevosta – Sähköauto ei ehkä ole tulevaisuuden auto

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Euroopan unioni vaatii sähköautoja. Suomi peesaa innokkaasti.

Ratkaisussa on vakavia ongelmia. Suomalaisilla ei ole varaa sähköautoihin eivätkä ne vähennä päästöjä. Valtiolla ei ole varaa menettää polttomoottoriautojen yli 8 miljardin euron verotuloja.

 

EU tiukentaa koko ajan valmistajakohtaisesti uusien henkilöautojen päästörajoja. Mallistojen keskimääräiset päästöt voivat olla 95 grammaa kilometriltä vuonna 2021.

Vain kaikkein pienimpien polttomoottoriautojen päästöt on voitu painaa 91 grammaan. Valmistajia odottavat miljardisakot, sillä useat niistä eivät pysty täyttämään EU:n vaatimusta.

Keskipäästön saa alas, jos lisää sähkö- ja hybridiautojen myyntiä. Sähköautojen päästöt luokitellaan nollaksi, sillä autojen valmistuksen ja sähkön päästöjä ei lasketa. Sähkö–bensiinihybridin päästölaskelmissa iso osa matkoista lasketaan sähköautoajoksi, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään sähköllä. Päästöhuijauksia jatketaan lain voimalla.

 

Autotehtaat tuovat nyt markkinoille kilvan uusia sähkö- ja hybridiautoja. Ne ovat myös leikanneet reippaasti autojen hintaa.

Sähköauton valmistaminen maksaa paljon, koska akkumetallit ovat kalliita. Metallien hinnat eivät ole laskeneet vaan pikemminkin kohonneet. Sähköautoja ilmeisesti dumpataan markkinoille.

Autoteollisuudessa näkyy merkkejä paniikista, kun myyjien palkkioita sidotaan sähköautoihin. Suomessakin autoala joutuu taloudellisten menetysten uhalla nielemään kritiikkiään sähköautoista.

 

Sähköautoilun pönkittämiseksi pelataan nyt kaikilla pelimerkeillä yhtä hevosta, vaikka kilpailu on tuskin päässyt alkamaan. Tuntuu, että yhden ravurin maksettua lähtölaukkaa väitetään ylivoimaksi.

Yhden kortin varassa pelaamista myös on lakiluonnos sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta. Laki velvoittaisi taloyhtiöt, yritykset ja kunnat rakentamaan kalliita latauspaikkoja. Maksamme pitkän pennin antaaksemme sähköä sille yhdelle sähköautolle, joka lokakuussa rekisteröitiin Kanta-Hämeeseen.

Suuri osa asiantuntijoista on vakaasti sitä mieltä, ettei sähköauto ole tulevaisuuden ratkaisu liikkumiseen. Ratkaisu on pikemminkin vetyauto, joka muuttaa polttoaineen suoraan sähköksi.

Eurooppaan rakennetaan valtava infra ja alati juoksevat kulut sähköautoille. Samalla vaarannetaan suurin teollisuudenala.