Kolumnit

Kaikki on nyt bläkkiä

Oletteko huomanneet, kuinka kaikki on viime aikoina tuntunut olevan mustaa? En puhu nyt Etelä-Suomen lumettomasta loppusyksystä, vaan ihan toisenlaisesta mustasta. Puhun bläkistä.

Marraskuun loppu näyttää saaneen uuden merkkipäivän: Black Fridayn. Black Friday sijoittuu marraskuun neljännen torstain jälkeiseen perjantaihin. Eikä yksin Black Friday ole musta. Se on saanut kaverikseen kokonaisen Black Weekin, jolle osuu monta Black Dayta.

Bläkkiä ei tarvitse sen kummemmin suomentaa. Eikö olekin niin, että Black Friday Deals kuulostaa paljon jännemmältä kuin mustan perjantain tarjoukset? Sitä paitsi koko ilmiökin on amerikkalainen, ajankohtaa myöten.

Black Fridayta edeltää Yhdysvalloissa kiitospäivä eli Thanksgiving. Kiitospäivä on vanha perinne, jota on Yhdysvalloissa juhlittu jo 1600-luvulta lähtien.

Ensimmäistä amerikkalaista kiitospäivää juhli joukko Amerikan alkuperäisasukkaita ja Euroopasta tulleita siirtolaisia. Kiitoksen aiheena oli runsas sato ja siirtokunnan eloonjääminen uudella mantereella.

Black Friday on kiitospäivää tuoreempi ilmiö, vaikka sekin on ollut Yhdysvalloissa olemassa jo kymmeniä vuosia. Black Fridayn mustalle nimelle on esitetty ainakin kahta eri taustaa.

Monilla yhdysvaltalaisilla on tapana ottaa kiitospäivän jälkeinen perjantai vapaaksi. Vapaapäivänä suosittua ajankulua on ostoksille ryntääminen. Ennen kiitospäivää punaisella keikkunut myynti kipuaa Black Fridayna plussalle, ja kauppiaat saavat kirjata voittonsa mustana valkoiselle.

Toinen mahdollinen syy mustuudelle on, että ostosruuhkissa kolisee: tulee peräänajoja ja muita kolareita. Tämän selityksen mukaan perjantain olisivat ristineet mustaksi poliisit.

Liikenneruuhkilta voi välttyä ostamalla lähes kaiken verkosta. Erityisen edullista verkko-ostelu on Black Fridayta seuraavana maanantaina, johon on viitattu vuodesta 2005 lähtien Cyber Monday -nimellä.

Marraskuulle osuu myös sinkuille suunnattu Singles’ Day, jota verkossa tituleerataan universumin suurimmaksi ostospäiväksi. Singles’ Dayn idea on keksitty Kiinassa.

Tänä vuonna englanninkielisten teemapäivien perhe on saanut uuden jäsenen, White Mondayn.

Kyseessä on kiertotalouden päivä, joka kannustaa käytetyn tavaran korjaamiseen ja kierrättämiseen. White Mondayn kerrotaan olevan ruotsalainen innovaatio, ja sen tarkoitus on toimia vastavoimana kulutusta hehkuttaville teemapäiville.

Kielenkäytön ihmettelijää jää vaivaamaan (ainakin) yksi seikka: miksi päivien nimet on tuotu suomeen sellaisinaan? Mitä vikaa olisi mustassa perjantaissa? Olipa kyse kulutukseen kannustamisesta tai sen hillitsemisestä, tuotteiden lisäksi alennusmyynnissä näyttää olevan kieli.

Kirjoittaja on kielten ja taiteen maisteri, kielenkääntäjä.