Kolumnit

Kansanedustajien palkkiomitta on kiero

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Eduskunnan palkkiotoimikunta ilmoitti heti vaalien jälkeen kansanedustajien noin 3 prosentin palkankorotuksesta.

Muilla aloilla on voimassa kilpailukykysopimus, jolla palkansaajien käteen jääviä ansioita pienennettiin.

 

Palkkiotoimikunta vertaa palkkioita palkansaajien yleiseen ansiokehitykseen. Toimikunnan mukaan kansanedustajat ovat 2000-luvulla jääneet 11 prosenttia ansioindeksistä. Sen jälkeen kun ulkopuolinen palkkiotoimikunta ryhtyi vuonna 2013 määrittämään palkkiot, jälkeenjääneisyys on ollut 4,3 prosenttia.

Ansiokehitysindeksi on virheellinen mittayksikkö sopimuskorotuksille. Työntekijän tai ammattiliiton sopimusneuvottelijan on turha vedota tällaiseen indeksiin neuvotellessaan palkastaan tai alan palkkatasosta.

Kymmenen vuotta palkkojen sopimuskorotukset ovat olleet hyvin lähellä nollaa. Reaalisesti ne ovat jääneet jopa pakkaselle. Ala-, tehtävä- ja henkilökohtaiset palkat ovat pääosin polkeneet paikallaan.

 

Ansioindeksit ovat kohonneet ilman kenenkään erityistä ansiota tai palkankorotusta. Esimerkiksi Patrian nykyinen Hämeenlinnan tehdas oli vielä runsas kymmenen vuotta sitten kokoonpanotehdas, jolla oli satoja kokoonpanon työntekijöitä. Nyt heistä valtaosa on irtisanottu ja enemmistö henkilöstöstä on toimihenkilöitä. Tilastollisesti keskimääräinen ansiotaso on kohonnut.

Suomen teollisuustuotanto on paljon alhaisempi kuin vuonna 2007. Tunnetuilla yt-neuvotteluilla irtisanottiin noin 100 000 työntekijää. Koska irtisanomiset ovat painottuneet heikosti palkattuihin, tuotannon alasajo on nostanut tilastollista ansiotasoa.

Jos heikosti palkattujen ihmisten irtisanomiset ja työttömyys nostavat kansanedustajien palkkoja, jokin on vialla.

 

Kansanedustajien ansioiden kehitystä verrataan yleisen indeksin lisäksi valtion henkilöstön ansiotason kehitykseen. Valtio on ollut työnantajasektoreiden palkkajohtaja, jonka kirkkaimpina tähtinä ovat taas loistaneet sen johtajat ja asiantuntijat. Ovatko he ansainneet sen?

Voidaan perustellusti olla montaa mieltä, kuinka korkeaa palkkiota kansanedustajille tulee maksaa. Mutta jos mittatikku on kiero, perustelut ovat virheellisiä.