Kolumnit

Kanta-Hämeen edunvalvojilla on nyt totinen paikka – Pääradan puolustus vuotaa

Kuva: Pekka Rautiainen
Viki Salonen. Kuva: Pekka Rautiainen

Miten päärata saattoi hävitä vähäpätöiselle Turun radalle ja juuttua köysiin uutta oikorataa vastaan sillä seurauksella, että vielä vähäpätöisempi itäratakin uhkaa painella ohi? Siitä huolimatta, että kaikki numeroiksi kääntyvät faktat ovat pääradan puolella?

Tässä kolme osasyytä:

1: edunvalvonnan toivoton epäyhtenäisyys ja ristiriitaisuus.

Jokainen ”pääratarintaman” alue on ajanut vain omaa ratahaavettaan, eikä hallituksella ole ollut kanttia ratkaista koko hankkeen hyydyttänyttä ratalinjauskiistaa.

Retorisella tasolla Helsinki–Tampere-välin jättiprojekti irrotettiin pääradasta jo viime vaalikaudella nimeämällä se ”Suomi-radaksi”. Väyläviraston papereissa uusi oikorata oli ”vaihtoehto 1”. Julkisuuteen syötettiin ”Tampereen tunnin juna”.

2: faktojen, mielipiteiden ja toiveiden alituinen sekoittaminen.

Uutisoin viime kuussa, miten ja minkä pykälän turvin valtio voi halutessaan jyrätä uuden oikoradan maakuntakaavaan. Tämänkin jutun poikima jälkikeskustelu oli tyypillisen sekavaa, vaikka kyseinen maankäyttö- ja rakennuslain pykälä (178) on olemassa juuri tällaisia poikkeustilanteita varten: yksittäisten alueiden ei anneta estää valtakunnallisesti merkittäviä hankkeita. Juuri tämän vuoksi oikoradan kannattajat eivät ole noteeranneet sanallakaan kantahämäläisten kaavavaroituksia.

Lakipykälien ”rauhoittavan” problematisoinnin sijaan Kanta-Hämeen edunvalvojien kannattaisi keskittyä per heti siihen, kuinka liikenneministeri Harakka (sd.) ja pääministeri Marin (sd.) saataisiin oikean ratavaihtoehdon kannalle.

3: kantahämäläisten kyvyttömyys tai haluttomuus hahmottaa epämieluisia poliittisia pelitilanteita ajoissa.

Oikoradan uhkaa vähäteltiin ja väisteltiin aivan liian pitkään, mikä on helpottanut sen lobbaamista. Kun suoraa poliittista vääntövoimaa on vähän, ei unissakävelyyn olisi varaa.

Uutta suoraa rataa perustellaan sillä, että se soveltuisi tulevaisuuden luotijunille. Tämän superhyperpikajunavision toivotaan ohittavan kaikki päärataa tukevat laskelmat. Sen voimalla oikorataa myydään myös Tampereen pohjoispuolella sijaitseville maakunnille, joiden intresseissä on mahdollisimman nopea Helsingin-yhteys.

Kanta-Hämeen syrjäyttäminen estettäisiin jo sillä, että maakunnan kansanedustajat keksisivät jonkin lääkkeen hallitusta vaivaavaan numerosokeuteen.

Päivän lehti

26.10.2020

Fingerpori

comic