Kolumnit

Kaupat auki ja pirssillä pääsee

Lopunajan apostolit ovat olleet yllättävän rauhallisia lausunnoissaan, vaikka ensi kuun alussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki vapauttaa taksiliikenteen.

Kauppojen aukiolon vapauttaminen aikanaan oli lähes maailmanlopun alkua, puhumattakaan uudesta alkoholilaista.

Kauppojen aukiolo esimerkiksi kaipaa hirveän vähän sääntelyä, koska kauppojen ovet auki, kun kauppa kannattaa.

Vuodenvaihde toi väkevämmät oluet ja lonkerot maitokauppaan ja Alkon aukioloajat pitenivät. Mitäs kauheata tapahtui?

Juominen ei ole riistäytynyt käsistä eikä yhtään monopoli-Alkon myymälää ole tietääkseni mennyt konkurssiin.

Janoinen löytää juotavansa. Vielä pitäisi tietää, miten paljon Viron veromuutos on vaikuttanut kokonaiskulutukseen vai jaksavatko ammattilaiset oikeasti hakea lastinsa Latviasta asti?

Seuraavaksi maitokauppaan pitäisi rohkeasti saada sekä viinit että ilman reseptiä ostettavat lääkkeet.

Taksimarkkinoiden vapautuminen tarkoittaa ainakin sitä, että vuoden tauolla ollut Uber-palvelu palaa liikenteeseen.

Huolehtijoita toki riittää. Alueellisiin kartelleihin tottuneet taksiyrittäjät pelottelevat asiakkaita vaikka millä uusien yrittäjien turvallisuudesta alkaen.

Asiakas kuitenkin edelleen aivan itse päättää millaisen auton ja kuljettajan kyytiin lähtee. Vaikka taksissa ei ole mittaria, kuljettajan pitää ilmoittaa kiinteä hinta tulevalle matkalle etukäteen.

Autojen esteettömyystiedot ovat julkisia ja käytössä olevat ajopelit katsastetaan vuosittain.

Ruuhka-Suomen ulkopuolella huolettaa taksien riittävyys, vaikka jo nyt on paljon alueita, joissa lupakiintiöt ovat vajaita.

Sääntelyn purkaminen ja maalaisjärjen käyttö saattavat oikeasti lisätä ajoja.

Taksien kultaiset ajat, kun esimerkiksi postia, koululaisia tai terveyskeskukseen meneviä kyydittiin kolmella pirssillä peräkanaa, tuskin palaavat.

Päivän lehti

28.11.2020

Fingerpori

comic