Kolumnit

Kaurajuomavalmistajan mainoslehtisen saama huomautus muistutti koulujen luurankomainoksista – Koulumaitotuki tuntuu jäänteeltä menneisyydestä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Ruotsalainen kaurajuomayhtiö Oatly sai viime viikolla huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.Yhtiö oli lähettänyt 6–12-vuotiaiden lasten koteihin lehtisiä, joissa käytiin läpi ”maitomyyttejä” maidon ilmastovaikutuksista.Neuvoston mukaan lapsille suunnattu markkinointi ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, ja siinä hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Yhtiön mukaan materiaali oli suunnattu lasten vanhemmille.Huomautusta on kritisoitu, koska lehmänmaitoa on…

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Hämeen Sanomien jutut.