Kolumnit

Keskustan nopeusrajoituksen alennus ei ole suuri mullistus

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Huomenna tiistaina Hämeenlinnan kaupunkirakennelautakunta kokoontuu päättämään Hämeenlinnan keskustan ja Hämeensaaren nopeusrajoituksen alentamisesta.

Ehdotus 30 km/t kattonopeudesta on saanut laajaa kannatusta, vaikka jotkut pelkäävätkin sen entisestään näivettävän keskustan elinvoimaa tai aiheuttavan ruuhkia.

Todellisuudessa muutos tuskin vaikuttaa millään tavalla arkiseen liikkumiseen, sillä edes neljänkympin nopeuden pitäminen keskustan kaduilla on usein hankalaa tai epämukavaa.

Kun Lukiokatu ja Paasikiventie säilyvät edelleen nopeampina katuina, niille siirtyy enemmän läpiajoliikennettä muilta kaduilta. Keskusta siis muuttuu turvallisemmaksi ja mukavammaksi kaikille kulkijoille, kuten tarkoitus olikin.

Tärkein pointti muutoksessa on turvallisuus, sillä jalankulkijan ja auton törmätessä toisiinsa raja elämän ja kuoleman välillä on kiinni jo pienestä muutoksesta ajonopeudessa.

Usein siteerataan Eero Pasasen vuonna 1991 Teknillisessä korkeakoulussa tarkastettua väitöskirjaa ”Ajonopeudet ja jalankulkijan turvallisuus”, jonka mukaan 20-30 kilometrin tuntinopeudella päälleajettu jalankulkija menehtyy hyvin harvoin.

Perinteistä kaupunkinopeutta viittäkymppiä törmäävä auto tappaa jo joka kolmannen ja jos nopeutta on 80 km/t, on jalankulkijan selviäminen hengissä melkoinen ihme.

Pelkkä liikennemerkkien vaihtaminen on toivottavasti vain alkua isommille muutoksille.

Kun toriparkkitaistelu on edes vähäksi aikaa taas haudattu, voitaisiin huomio kiinnittää keskustan katutilojen miellyttävyyteen ja turvallisuuteen.

Ajokaistoista on monin paikoin varaa nipistää leveyttä jalankulkijoille, pyöräilijöille ja pysäköintiinkin. Leveät kaistat houkuttavat usein nostamaan nopeutta, mutta 30 km/t nopeudessa auto mahtuu kapeammallekin kadulle.

Katupuitakin olisi mukava saada lisää tuomaan varjoa ja suojaa.

Ehkä jopa muutaman parkkipaikan voisi katujen varsilta uhrata puille, ennen kuin yhä useammin toistuvat seksihelteet ja käristyskupolit tekevät keskustan asfalttikuiluissa liikkumisesta liian epämiellyttävää.

Lue myös: Keskustan uudesta nopeusrajoituksesta päätetään ensi tiistaina – 30 km/t saa laajaa kannatusta (5.6.2020)

Päivän lehti

22.9.2020

Fingerpori

comic