Kolumnit

Kevyesti kävellen kohti ennustettuja ikävuosia

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Peilistä katsoo minua nykyään kolme mummoa. Aiemmin siellä on näkynyt vain yksi nainen, mutta vuosien vieriessä ovat peilikuvaani alkaneet heijastua molemmat isoäitini. Toinen heistä oli syntynyt 1880-luvulla ja toinen 1900-luvun alussa.

Perittyä on niin vanttera varsi kuin perunanenä. Hiukset harmaantuvat ja kerivät itsensä nutturalle. Mekkokin näyttää poljettavalla singerillä hurautetulta.

Teräsmummujeni elämäntaipaleitten alkuvuosina reilusti yli sata vuotta sitten oli 50-vuotias jo lähes toinen jalka haudassa. 70-vuotias oli varsinainen ikäihme, jonka pyöreiden vuosien merkkipäivä raportoitiin vähintään maakuntalehdessä pitkän iän salaisuuksia taivastellen.

Tilastollinen elinikäennusteeni tällä hetkellä on vielä reilut 30 vuotta. Näin siis kertoo Tilastokeskuksen tuoreen elinaikatilaston mukaan tehty laskuri. Molemmat mummoni täyttivät kepeästi 80 vuotta, vaikka heidän elinaikanaan naisten elin-ikäennusteet olivat kymmeniä vuosia alhaisempia kuin nyt.

Isoäitini saavuttivat ikätolppansa perunalla ja arkiliikunnalla. Melkein kateeksi käy, sillä tuohon tilastolliseen tavoiteikään päästäkseni minun on kyllä pakko karsia herkkuja ruokalautaseltani ja harrastaa tarmokkaammin liikuntaa.

Oikeasti en kadehdi entisajan emäntien arkista jumppaa keittiön ja navetan välillä. Pelkkä päivässä kannettujen vesiämpäreiden määrä on ollut kunnioitettava. Uunin kitaa ruokkivaa halkolaatikkoa täyttivät toivottavasti jotkut muutkin kuin mammaparat.

Uudet elinikätilastot julkaistiin mukavasti heti uudistettujen liikkumisen suositusten jälkeen. Hitaan hämäläisen iloksi nämä liikuntasuositukset ovat hyvä pohja ponnistaa kohti pitkää ikää ja mahdollisimman terveitä vuosikymmeniä.

Hyvällä omallatunnolla voin ajatella, että riittävät ne muutaman minuutin pätkätkin sentään johonkin. Terveyteen vaikuttavaksi liikkumiseksihan ei lasketa enää vain tiukkaa juoksulenkkiä.

Syksyllä tätä terveyttä edistävää kevyttä liikuskelua on tarjolla omalla pihalla aina kun viitsii tarttua haravaan. Hyvä taistelutoveri verensokeri- ja rasva-arvojen kohoamista vastaan löytyy myös kotoa. Koira ei kieltäydy koskaan lähtemästä kävelylenkille.