Kolumnit

Kevytautolakiin tehtävä useita muutoksia – Vetokoukku ei tee pikkuautosta traktoria

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Monessa perheessä odotettiin jo marraskuun alkua, jolloin lain oli tarkoitus sallia kevytautot ja niiden kuljettamisen mopoautokortilla. Tilauksia ja kauppoja on kevytautoista ehditty jo tehdä.

Ei siis ole ihme, että odotetun lain voimaantulon lykkäämisestä viime viikolla kertonut liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on joutunut sijaiskärsijäksi ja saanut lokaa niskaansa.

Ministerille tekstiviestillä lähetetty tappouhkaus oli älytön primitiivireaktio, joka omalta osaltaan vain osoittaa, miten vakava asia auto ja sen hankinta ovat suomalaiselle.

Laki kevytautoista hyväksyttiin suurinumeroisesti eduskunnassa viime vuoden joulukuussa. Näin tehtiin siitäkin huolimatta, että EU:n komissio huomautti jo hyvissä ajoin lain valmisteluvaiheessa, etteivät lakimuutokset täytä unionin lainsäädännön vaatimuksia.

Viime vuonna EU:n huomautukset kuitenkin lakaistiin silloisen ministerin Anne Bernerin (kesk.) johdolla maton alle. Lain hyväksymisen jälkeen asiasta tehtiin kanteluita Euroopan komissiolle.

Tämän vuoden elokuussa komissio antoi uuden, täsmennetyn huomautuksen, jonka mukaan lain suurin ongelma liittyy ajokorttilainsäädäntöön. Kevytauto on Suomessa luokiteltu traktoriluokkaan, mutta sillä ei ole maa- ja metsätaloustraktoreilta vaadittavia ominaisuuksia.

Komission mukaan kevytauto on myös massaltaan ja rakenteelliselta nopeudeltaan kevyen nelipyöräluokan ylittävä moottoriajoneuvo, eikä Suomi voi kansallisesti säätää, että sitä voi ajaa mopoautokortilla ja jo 15-vuotiaana.

Julkisuudessa on jo ehditty pohtia, pitäisikö kevytautoon asentaa vetokoukku, ottaa takapenkit pois ja rajoittaa suurinta sallittua nopeutta 60 kilometristä tunnissa alemmas, 45 tai jopa 30 kilometriin tunnissa. Myös ajokorttiluokan muutoksia on jo ehditty ehdottaa.

Mitä laista siis jää jäljelle? Ei kovinkaan paljon. Pikkuauto, jota ajetaan traktorikortilla ja joka riisutaan, varustellaan ja rajoitetaan teennäisesti muistuttamaan mopoautoa.

Voi hyvinkin olla, ettei laki tule voimaan vuoden kuluttuakaan. Ehkä nyt olisikin parempi unohtaa luokittelukikkailu ja keskittyä vaikkapa mopoautojen turvallisuuden parantamiseen.