Kolumnit

Kolumni: Kunnat kosivat itsestäänselvyyksillä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Janakkalan kunta käärii hihat ja panee tänä ja seuraavana vuonna paukkuja markkinointiin.

Tätä työtä vauhdittamaan kunta on palkannut helsinkiläisen Mainostoimisto Kuubi oy:n, joka ensitöikseen muotoili kunnan sloganin aivan uuteen uskoon.

Uusi mainoslause kuuluu (rumpujen pärinää): Kaikki on ulottuvillasi.

Valitan kuubilaiset, hengentuotteenne ei nyt varsinaisesti saa sukkia pyörähtämään jaloissa.

Sloganin ainoaksi ansioksi jää, että se toivottavasti painaa edellisen virkamieskielisen – Suomen kasvukäytävän keskipisteessä – mainoslauseen mahdollisimman pian unholaan.

Pakko vilkaista, miten muualla on onnistuttu.

Elämää varten (Hattula), Kotikaupunki (Riihimäki), Keskellä kasvu-Suomea (Loppi), Kunta keskellä kaikkea (Hausjärvi) ja Ihan lähellä (Hämeenlinna). Forssa sentään yrittää asiapenttinä erottua joukosta Järkivihreä-sloganillaan.

Kunnilla on nähtävästi vain kaksi vaihtoehtoa: korostaa joko sijaintia tai palveluita. Forssassa ollaan joko aidosti innovatiivisia, tai sitten vahvuudet ovat kauniisti sanottuna muissa asioissa.

Hattula ja Riihimäki luottavat vankimmin itseensä, Loppi ja Hausjärvi sen sijaan sijaintiinsa – eivät välttämättä omaansa, vaan siihen, miten he makaavat suhteessa muihin.

Ja sitten on ihanasti itseään vähättelevä, hämäläistäkin hämäläisempi Hämeenlinna!

Ihan lähellä pyrkii ehkä viestimään hyvästä sijainnista (kaupungista on helppo lähteä ja sinne on helppo tulla – eli jos satutte meille muuttamaan, niin ainakin täältä pääsee helposti pois). Tai ehkä se haluaa sanoa, että palvelut ovat ihan lähellä (siis eivät ehkä oikeasti lähellä tai riittävän lähellä, mutta melko eli kutakuinkin lähellä, riippuen toki mistä kolkasta Hämeenlinnaa palvelua katsoo).

Ihan kiva, ei voi muuta sanoa.

Janakkala on joukon takinkääntäjä. Kun kuulijaa aiemmin kosiskeltiin sijainnilla, kiinnitetäänkin nyt huomio siihen, että kaikki on käden ulottuvilla. Väkisinkin hiipii mieleen, että tulikohan mainostoimiston väki Turenkiin junalla?

Mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään. Onneksi se ei haittaa, sillä tuskin tai ainakaan toivottavasti kukaan ei koskaan valitse kotikuntaansa sloganien perusteella.