Kolumnit

Kolumni: Äänestä täkäläistä hommaamaan meille lisäraide

Taas on tullut todistetuksi, että hämäläinen hitaus on totta. Kanta-Hämeellä ja Pirkanmaalla on nyt hätä kädessä, kun junat eivät enää millään mahdu pääradalle.

Hämeenlinnalaisten harvenneet ja paikallisjuniksi muuttuneet junavuorot johtuvat siitä.

Maakuntakaavassa varaus lisäraiteita varten on ollut pitkään, mutta kovin kovaa meteliä niiden tarpeesta ei ole pidetty kuin vuosi tai pari.

Onhan se outoa, että Turun rata, jolla kulkee vuosittain 1,5 miljoonaa ihmistä, uhkaa ajaa parantamishankkeena ohi pääradan, joka on aivan tukossa ja jolla kulkee vuodessa 4,5–6,6 miljoonaa matkustajaa.

Helsingin päässä haaveillaan niin pisararadasta kuin lentoradastakin. Pisara kulkisi päärautatieaseman ja Pasilan välillä Töölön ja Hakaniemen kautta pääosin maan alla. Se maksaisi arviolta 1,3 miljardia euroa.

Siitä olisi huomattava hyöty pääkaupunkiseudulla asuville nopeutuvina matkoina, mutta se myös helpottaisi muualta tulevaa junaliikennettä ruuhkan purkajana.

Lentorata kulkisi niin ikään pääosin maan alla Pasilan ja Keravan välillä lentoaseman kautta.

Tällä hetkelläkin Helsingin keskustasta pääsee Pasilan kautta Helsinki-Vantaalle, mutta nykyinen lähijunayhteys on hidas, ainakin Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) mielestä.

Lentoratakin olisi omiaan purkamaan ruuhkia pääradalla, mutta sen hinta on kova, 2,6 miljardia euroa.

Hämäläisten edunvalvojien on nyt kiirehdittävä tosissaan, jotta pääradan kolmas raide ei jää näiden suunnitelmien ja haaveiden jalkoihin. Se maksaisi arviolta reippaat 600 miljoonaa euroa.

EU:ssa on alkamassa uusi ohjelmakausi ja raiteisiin olisi saatavissa EU-rahoitustakin. Varsinkin, jos raideliikenteen parantaminen ymmärretään kytkeä ilmasto- ja päästötavoitteisiin kuten EU-parlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) Hämeen Sanomien (14.10.) haastattelussa neuvoi.

Kantahämäläisten on syytä äänestää kevään eduskuntavaaleissa oman maakunnan ehdokkaita eduskuntaan, sillä täkäläiset kansanedustajat tuntevat parhaiten alueen tarpeet. 3. raiteen suunnittelu on saatava heti käyntiin.

Tuoreimpia artikkeleita