Kuva: Pekka Rautiainen
Kolumnit

Kolumni: Alle tunnin juna ei ehdi nykyreitillä

Hämeenlinnan seudulla asuvat eivät ymmärtäneetkään, kuinka onnekkaita olivat vielä muutama vuosi sitten, kun junalla pääsi kerran tunnissa etelään ja pohjoiseen.

Aikataulua ei tarvinnut tarkistaa, koska juna kulki pääsääntöisesti aina samalla kellonlyömällä, etelään 11 minuuttia vaille tasan ja pohjoiseen noin 10 minuuttia yli tasan.

VR herätti täkäläiset kylmään todellisuuteen ryhtymällä säästämään tamperelaisten aikaa siten, että Pendolinot viilettävät Hämeenlinnan ohi.

Tuon jälkeen on lobattu ja osoitettu mieltä. Jotain parannuksia on saatukin, muttei merkittäviä. Keskustelu törmää aina siihen tosiasiaan, että Helsingin päässä raiteet ovat niin täynnä, ettei sinne enempää junia mahdu.

Tosin, jos Pendolino pysähtyy Hämeenlinnassa ja Riihimäellä, se ei vie yhtään sen enempää raiteita kuin ohi viilettävä.

Tampereellakin on huomattu, että lisäraiteita oikeasti tarvitaan pääradalle. Junaliikenteen suosion arvioidaan kasvavan sitä myötä, kun ihmiset sisäistävät ilmastonmuutoksen riskit.

Pirkanmaalla puhutaan tunnin, jopa huomattavasti alle tunnin junasta. Samalla on väläytelty kokonaan uutta linjausta tällä nopealle junayhteydelle. Suunniteltaisiin siis mahdollisimman suora raideyhteys Helsingin ja Tampereen välille.

Se ei välttämättä noudattelisi lainkaan nykyistä ratalinjaa. Arvatkaa vain, pysähtyisikö se Hämeenlinnassa tai Riihimäellä, vaikka raide sieltä kulkisikin.

Kanta-Hämeen uuteen, vuoteen 2040 yltävään maakuntakaavaehdotukseen tällaista yhteyttä ei ole varattu. Sen sijaan siellä on varaukset 3. ja 4. raiteelle nykyisen pääradan viereen.

Vaikka päärata korjattaisiin kokonaan korkeille nopeuksille ja sinne rakennettaisiin lisäraide tai kaksi, alle tuntiin Tampereen ja Helsingin välistä matkaa tuskin saadaan puserretuksi. Näin arvioi Väyläviraston suunnittelupäällikkö Jussi Lindberg (HäSa 21.1.).

Lisäraide on siis eri asia kuin alle tunnin juna. Pääradan varren junalobbareiden kannattaakin käydä keskenään keskustelu siitä, mistä puhutaan ja mitä oikeastaan ajetaan. Toivottavasti siitä löytyy yksimielisyys.

Muuten tunnin juna syntyy Turun puoleen ja koko muu maa köröttelee raiteilla silloin, kun sinne sattuu mahtumaan.