Kolumnit

Kolumni: Autokoulu ja täysi-ikäisyys ei takaa ajotaitoa – Vanhempiensa opettamat 17-vuotiaat ovat mainettaan parempia kuskeja

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

17-vuotiaiden kuljettajien ajo­käyttäytyminen pöyristyttää, otsikoi Ilta-Sanomat tiistaina.

Jutussa Autokoululiiton puheenjohtaja ja Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat ry:n puheenjohtaja maalaavat synkän kuvan nuorten kuskien ajotaidoista.

Viime viikonlopun kolmen kolarin perusteella he vaativat tiukennuksia ajokortin ikäpoikkeuslupiin ja ajo-opetuslupiin.

– Jos tämä olisi minun päätettävissäni, en odottaisi hetkeäkään! kommentoi Liikenneturvallisuuden erityisiasiantuntijat ry:n puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Näkemys ei varsinaisesti yllätä, sillä päivätyönsä Jokilampi tekee autokoulunjohtajana Tampereella.

Autokoulut ovat edelleen närkästyneitä parin vuoden takaisesta lakiuudistuksesta, joka helpotti 17-vuotiaiden ajokortin ja heidän vanhempiensa opetuslupien saamista.

Traficomin tilastojen mukaan 17-vuotiaille on myönnetty heinäkuusta 2018 alkaen noin 23 000 ikäpoikkeuslupaa.

Vuonna 2018 opetuslupia myönnettiin puolestaan yli 10 000 enemmän kuin ennen uudistusta.

Yksittäistapausten perusteella ei kannata vetää johtopäätelmiä lakimuutoksen onnistumisesta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin seurantatutkimus uudistuksen vaikutuksista valmistuu keväällä 2022, kun dataa on riittävästi.

Ainakaan tähän mennessä julkaistut tilastot eivät tue autokoulunopettajien synkkiä näkemyksiä.

Vuosina 2017–2019 Suomessa kuoli vuosittain keskimäärin 15 nuorta, 17–20-vuotiasta henkilöauton kuljettajaa. Kymmenen vuotta aiemmin vastaava kuolleiden määrä oli 36 henkilöä.

Myös poliisin tietoon tulleet 17–20-vuotiaiden loukkaantumiset ovat vähentyneet noin 850:stä 470:een.

On fakta, että ensimmäistä vuottaan ajavien kuljettajien onnettomuusriski on muita korkeampi, olivat he sitten 17-, 18- tai 19-vuotiaita. Totta on sekin, että valtaosa nuorista ei hurjastele ja riskikuljettajia on muissakin ikäryhmissä.

Mitä taas tulee opetuslupalaisten ajotaitoihin, jonkinlaisena mittarina voinee pitää kuljettajatutkinnon ajokoetta.

Heinä-joulukuussa 2018 ajokokeen läpäisi ensimmäisellä yrityskerralla 70 prosenttia opetuslupalaisista ja 61 prosenttia autokoulun käyneistä.

Päivän lehti

25.9.2020

Fingerpori

comic