Kolumnit

Kolumni: Bernerin työryhmä unohti rahat ja ihmiset

Kuva: Pekka Rautiainen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) työryhmä esittää, miten liikenteen kasvihuonekaasupäästöt poistetaan vuonna 2045.

Työryhmän jäseniksi nimitettiin ilmastopolitiikan asiantuntijoita. Ehdotuksesta paistaakin tietämättömyys muun muassa kansantaloudesta, sosiaalipolitiikasta, perhepolitiikasta, julkisesta taloudesta, työllisyydestä ja kansainvälisestä kaupasta.

Yksipuolisia ehdotuksia on helppo tehdä, jos ei tarvitse kantaa vastuuta muista ihmisistä. Liikenteen hyötyjä, tuloja ja tarpeellisuutta ei arvioitu.

Työryhmä on taulukoinut eräitä kustannuksia ja verotuloja, mutta unohtanut ilmeisen tietoisesti kaikkein oleellisimmat kustannukset, tulonsiirrot ja veromenetykset. Vaikutukset elinkeinoelämän toimintaan on pyyhkäisty muutamalla lauseella ja piirroksella.

Valtio kerää liikenteestä noin 8 miljardin euron vuosittaiset verotulot. Työryhmä lähtee siitä, että liikennemääriä vähennetään kiristämällä liikenteen verotusta ja tukemalla päästötöntä liikennettä. Yhtälön mukaan bensiinin ja dieselin myynti loppuu vuonna 2045.

Matematiikan tukiopetusta kouluissamme pitäisi tehostaa.

Tavarakuljetusten verotusta myös kiristettäisiin. Työryhmän mukaan tällä ei ole suurta vaikutusta kustannuksiin.

Työryhmä on koottu helsinkiläisistä virkamiehistä. Kustannusten nousua on arvioitu sillä, miten ruuan hinta kallistuu Helsingissä.

Perusteollisuudessa kuljetusten osuus kustannuksista on noin viidennes. Suurin yksittäinen kustannus on dieselin hinta. Dieselveron korotus tekee kannattavan liiketoiminnan mahdottomaksi.

Työryhmän päästötön ajoneuvo on sähköauto, myös tavarakuljetuksissa. Tontut tekevät joululahjat, jotka Joulupukki jakaa.

Työryhmä ei ota kantaa sähkön saantiin ja jakeluun. Sähkö tulee pistorasiasta.

Toimivaa ja taloudellista sähköautoa ei ole keksitty. Päästötön auto on vetyauto, kunhan sellainen on kehitetty turvalliseksi.

Nomenklatuura ei liiku samalla tasolla kuin tavallinen rahvas, joka käy töissä, asioi ja kuljettaa lapsiaan. Auto on 3 600 euron romu. Se ostetaan yhä useammin käytettynä ulkomailta.

Työryhmä pitää pelkän viestinsä vaikutuksia myönteisinä. Taloudelle ja tavallisille ihmisille näiden lasitalojen byrokraattien viesti on hyytävä.